Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Kristendom i det sekulära landets läroböcker : En kritisk diskursanalys av religionsläroböcker för gymnasiet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Previous research has indicated a decreased use of textbooks among religious education teachers, while students with a religious background perceive themselves as a vulnerable minority in classrooms. It also points to a post-Christian society where schools now take responsibility for knowledge about the Christian faith and how it should be understood. LÄS MER
2. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER
3. Levd religion i läromedel om islam
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Den här undersökningen är en läromedelsanalys med inriktning på läroböcker, islam och begreppet levd religion. Syftet är att undersöka hur islam framställs i aktuella läroböcker för gymnasiet i relation till begreppet levd religion. LÄS MER
4. Framställningar av sexualitet i samhällsläroböcker : En innehållslig idéanalys av fem läroböcker ämnade för gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur sexuella läggningar och könsidentiteter, både inom och utanför de heteronormativa spektra, representeras i läroböcker. För att kunna besvara detta har en undersökning av hur sexualitet presenteras i fem samhällskunskapsläroböcker på gymnasiet genomförts. LÄS MER
5. Allsidighet och saklighet : En kvalitativ studie om hur Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och Jehovas vittnen representeras i läroböcker
M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur Jehovas vittnen och Jesu Kristi kyrka avSista Dagars Heliga representeras i läroböcker ämnade för gymnasiet och högstadiet efter 2011.Studien har även ämnat undersöka hur beskrivningarna av rörelserna skiljer sig åt, och i vilkasammanhang religionerna placeras i läroböckerna. LÄS MER