Sökning: "läroböcker gymnasiet religion"
Visar resultat 6 - 10 av 46 uppsatser innehållade orden läroböcker gymnasiet religion.
6. Komparativ läromedelsanalys : En studie av innehållet och progressionen i religionsläromedlen mellan högstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Examensarbetet ser över hur väl läromedel för årskurs 7–9 samt gymnasiet håller sig till de centrala målen i religionskunskap och skolans värdegrund. Den analyserar även progressionen mellan läroböckerna som används på grundskolan kontra gymnasiet, samt undersöker vilka likheter och skillnader dessa har gentemot varandra. LÄS MER
7. Bilder av islam i religionsundervisning : En studie av gymnasielevers syn på undervisningen om islam i religionskunskapsämnet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med hjälp av intervju med elever i gymnasiet i kombination med litteraturstudium kontrollera elevernas tolkning om islam för att se om det påverkar deras inställning om undervisningsmaterial såsom läroböcker samt undervisning om religion och samhällsbilden kring islam. I denna undersökning så inkluderas även strävan efter att se faktorer som är både medvetna och omedvetna som kan orsaka de åsikter som eleverna har. LÄS MER
8. Hur östasiatiska läror framställs i svenska läroböcker för gymnasiet : ur en religionskritisk teoribildning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ReligionssociologiSammanfattning : This study seeks to explore how Swedish textbooks in religion for upper secondary school presents East Asian teachings. The main focus will be on Confucianism, Daoism and Shinto. The aim is to explore how textbook authors relate to the Western concept of reli-gion when they describe the three East Asian teachings. LÄS MER
9. Sekt eller samfund? Läroböckers skildringar av Jehovas vittnen : En komparativ och kvalitativ litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Hur religion och andra livsåskådningar framställs i läroböcker är ett nödvändigt fält att vetenskapligt forska om. Vi lever i ett digitaliserat samhälle och kontinuerligt emottar ny information; sålunda har religionsämnet tillfallit att bli ett ytterst relevant läroämne. LÄS MER
10. Detta kommer inte påverka mig i framtiden eller? : En undersökning om hur läroböcker inom religion för gymnasiet förmedlar biomedicinska begrepp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : The main point of this study was to research on how the description of biomedicine was described and valued in educational material for upper secondary school. To assist this research, this study took the help from two theorist, Francis Fukuyama and Bart Simon. LÄS MER