Sökning: "läroböcker gymnasiet samhällskunskap"

Visar resultat 21 - 25 av 50 uppsatser innehållade orden läroböcker gymnasiet samhällskunskap.

  1. 21. Medborgerlig bildning: En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elise Meto; [2020]
    Nyckelord :Medborgerlig bildning; lärobok;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning av hur medborgerlig bildning behandlas i läroböcker. I undersökningen analyseras två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Läroboksanalysen görs med hjälp av en pedagogisk textanalys med en teoretisk utgångspunkt i skolans medborgerliga bildningsuppdrag. LÄS MER

  2. 22. Är du demokrat, lille vän? - En läromedelsanalys av Samhällskunskapens demokratimodeller i kurs 1b

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Abe Bergegårdh; [2019]
    Nyckelord :demokratimodeller; läromedelsanalys; Samhällskunskap; läroböcker; demokrati.;

    Sammanfattning : Uppsatsen studerar tre svenska läromedel som omfattar Samhällskunskap kurs 1b i gymnasiet. Den undersöker om dessa lever upp till skolans styrdokuments krav på saklighet och allsidighet samt tar upp olika demokratimodeller i undervisningen kring demokrati och hur dessa värderas. LÄS MER

  3. 23. Ekonomisk demokrati i läroböcker för samhällskunskap

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Emelie Eriksson; [2019]
    Nyckelord :ekonomisk demokrati; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken utsträckning och på vilket sätt ekonomisk demokrati förekommer i aktuella läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet i Sverige. Som metod användes kvantitativ innehållsanalys och kvalitativ textanalys. Materialet utgjordes av sju läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. LÄS MER

  4. 24. Demokratin i läroboken : En studie om värden i svenska läroböcker inom samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Jesse Ljung; [2019]
    Nyckelord :Democracy; values; Demokrati; värderingar;

    Sammanfattning : This essay studies if democratic values are mediated as prescribed by the curriculum for upper secondary schools. The objects of analysis are the sections dealing with democracy in textbooks for social science. The purpose of this essay is to see if textbooks mediate democratic values ​​as prescribed by the curriculum. LÄS MER

  5. 25. Den (o)omstridda demokratin : En diskursanalys med fokus på de demokratiska värdena i läroböcker och läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Olle Henriksen; [2019]
    Nyckelord :Discourse analysis; text books; social science; democracy; democratic values; democratic right and freedoms; Mouffe; Laclau; Connolly; Lundström; Diskursanalys; läroböcker; samhällskunskap; demokrati; demokratiska värden; demokratiska fri- och rättigheter; Mouffe; Laclau Connolly Lundström.;

    Sammanfattning : Studiens mål är att undersöka hur läroplanens hänvisningar om att demokratiska värden ska genomsyra undervisningen påverkar läroböckernas innehåll kring demokratibegreppet. Studien bygger på en diskursanalytisk metod och resultatet bygger på läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet som material. LÄS MER