Sökning: "läroböcker i förändring"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden läroböcker i förändring.

  1. 1. De abrahamitiska religionerna : En intersektionell analys av hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i läroböcker i religionskunskap för åk 4–6 (1994–2022)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Abdullah; Abu Sultan Mariam; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats innefattar en kvalitativ textanalys, som undersöker hur judendomen, kristendomen och islam presenteras i sex läroböcker för årskurserna 4–6 mellan åren 1994–2022. Studiens teoretiska utgångspunkter intersektionalitet och andrafiering används genomgående i analysen av läroböckerna för att identifiera maktordningarna etnicitet och kön. LÄS MER

  2. 2. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  3. 3. Vad som var, vad som är och vad som...blir? : En diakron innehållsanalys kring första världskrigets framställande i ett urval av läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :William Sidhammar; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; Första världskriget; Förändring; Kontinuitet;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to contribute with insight into how content about the First World War is presented in eight textbooks intended for use in lower secondary school. These eight textbooks were written at different points throughout the 20th century, with the first one being published in 1918, and the last one in 2013. LÄS MER

  4. 4. Levd religion i läromedel om islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Niclas Lövgren; Oskar Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Levd religion;

    Sammanfattning : Den här undersökningen är en läromedelsanalys med inriktning på läroböcker, islam och begreppet levd religion. Syftet är att undersöka hur islam framställs i aktuella läroböcker för gymnasiet i relation till begreppet levd religion. LÄS MER

  5. 5. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER