Sökning: "läroböcker i religionskunskap på gymnasienivå"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läroböcker i religionskunskap på gymnasienivå.
1. En ny bild av islam?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på hur bilden av islam och muslimer visas i läroböcker från 2001 och framåt. Syftet med uppsatsen är att se om de samhälleliga förändringarna efter attentatet mot World Trade Center 2001 har påverkat läromedlen. Undersökningen görs på läroböcker skrivna efter 2001 i ämnet religionskunskap. LÄS MER
2. Begrepet 'vetenskap' : i kontexten 'religion och vetenskap', i religionsläroböcker på gymnasienivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna uppsats undersöks synen på begreppet vetenskap, i kontexten religion och vetenskap, i religionsläroböcker på gymnasiet. De undersökta läroböckerna är tryckta under läroplanerna Lgy70, Lpf94 och Gy11; utöver individuella analyser för varje lärobok, görs även jämförande analyser med fokus på frågan om man kan se en förändring över tid mellan de olika läroplansblocken. LÄS MER
3. Diskrepansen mellan läromedel och styrdokument i Religionskunskap : En jämförelse mellan läroböcker och styrdokument i Religionskunskap på gymnasienivå
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Med utgångspunkt i en analysmetod framtagen av The American Association of the Advancement of Science (AAAS) utfördes en läromedelsanalys på två separata utgåvor av ett läromedel författade av Birgitta Thulin och Sten Elm (Religion 1, utgiven 2010 och Religion 1 & 2, specialisering, utgiven 2013). Undersökningen gjordes för att söka svar på följande frågor: 1) Vad står det i ämnesplanen för grundkursen religionskunskap? 2) Vad står i motsvarande läromedel? 3) Hur skiljer sig de två undersökta utgåvorna? 4) Hur väl överensstämmer styrdokument och böcker med varandra? Analysen av materialet upptäckte att det finns en betydande diskrepans mellan innehållet i båda de undersökta böckerna, i jämförelse med styrdokumentets centrala innehåll. LÄS MER
4. [Klistra in populärkulturell referens här] : Populärkultur i styrdokument och läroböcker för religionskunskapen på gymnasienivå
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : Popular culture is a phenomenon of growing importance in the society today. Children and teenagers are increasingly using popular culture in their everyday life to reflect and answer questions about their identities and the meaning of life. LÄS MER
5. Den frånvarande samen : en studie av åtta läroböcker och deras framställning av samernas religion
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur samerna framställs i åtta stycken läroböcker i ämnet religionskunskap på gymnasienivå. Tar läroböckerna överhuvudtaget upp samerna och i sådana fall i vilken utsträckning? Hur beskrivs samerna i läroböcker? Kan beskrivningen leda till att den samiska religionen ses som något avvikande och konstigt, det vill säga kan läroböckernas beskrivning av samerna leda till exotism? Det empiriska materialet för denna uppsats har utgjorts av en textanalys av åtta stycken läroböcker i religionskunskap för gymnasiet. LÄS MER