Sökning: "läroböcker kvalitativ textanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden läroböcker kvalitativ textanalys.

  1. 1. Skillnad på ”vi” och ”de andra”? : En kvalitativ textanalys hur framställning görs av ”de andra” i läroböcker för samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lars Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Läroböcker; samhällskunskap; etnicitet; eurocentrism; rasifiering; vithetsnorm; kultur; rasism; diskriminering; ”vi”; ”de andra ;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur framställningar görs av individer med utländsk härkomst, etniska grupper och icke-västerländska kulturer görs i svenska läroböcker för samhällskunskap. Det undersöks också om det görs framställningar av ett ”vi” och ”de andra” i läroböckerna. LÄS MER

  2. 2. I Sverige är det självklart att alla ska få säga vad de tycker : En kvalitativ textanalys av demokratiska värderingar i läromedel för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Ärlebrandt; Rakel Brandt; [2019]
    Nyckelord :Värdepedagogik; Demokratiska värderingar; Läroböcker; Demokrati;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och beskriva hur de grundläggande demokratiska värderingarna förmedlas i lärobokstexter i samhällskunskap för mellanstadiet. Enligt läroplanen är det en av skolans uppgifter att förmedla och förankra demokratiska värderingar hos eleverna, och då är det intressant att undersöka hur dessa värderingar förmedlas i de texter som eleverna läser. LÄS MER

  3. 3. Abstrakta begrepp i historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Adan Guerra Hansson; Adam Gunnevik; [2019]
    Nyckelord :abstrakt; begreppsutveckling; historiemedvetande; innehållsbegrepp; lärobok; läsbarhetsanalys; pseudobegrepp;

    Sammanfattning : Läroböcker används flitigt ute i skolorna som ett redskap för att utveckla elevernas kunskaper i olika ämnen. Samtidigt så ska alla lärare och ämnen ansvara för att utveckla elevernas språk med utgångspunkt i det språk som eleverna redan besitter samt utifrån deras erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Energi som fysikbegrepp och samhällsfråga : En jämförande innehållsanalys av gymnasieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Peter Norrman; [2019]
    Nyckelord :energy; sustainable development; contents analysis; textbooks; physics; science studies; scientific literacy; socio-scientific issues; upper secondary school; education in physics; energi; hållbar utveckling; innehållsanalys; läroböcker; fysik; naturkunskap; scientific literacy; SNI; gymnasieskolan; fysikundervisning;

    Sammanfattning : Enligt 2011 års läroplan för gymnasieskolan ingår det i fysikämnet att eleverna ska kunna delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor från ett naturvetenskapligt perspektiv. Hållbar utveckling kan bidra till förståelse för fysikens betydelse i samhället, där energibegreppet, energiresurser och energianvändning för ett hållbart samhälle ingår i kursen Fysik 1. LÄS MER

  5. 5. Att utveckla matematisk kommunikationsförmåga - matematikboken som resurs : En kvalitativ litteraturstudie med fokus på hur läroböcker erbjuder elever möjligheter att utveckla den matematiska kommunikationsförmågan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Viktoria Löfgren; [2019]
    Nyckelord :Kommunikationsförmåga; semiotiska resurser; socialsemiotik; textanalys; läromedel.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om på vilka sätt den multisemiotiska texten i vanligt förekommande läroböcker i matematik för årskurs fem erbjuder elever möjligheter att utveckla den matematiska kommunikationsförmågan. Detta studeras genom analys av läromedlets struktur, koppling till elevernas sociala kontext samt användande och organisation av semiotiska resurser. LÄS MER