Sökning: "läroböcker kvalitativ textanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 152 uppsatser innehållade orden läroböcker kvalitativ textanalys.

  1. 21. “I NÄSTAN ALLA HEM ÄR DET KVINNORNA SOM ARBETAR MED DISK, STÄDNING OCH TVÄTT…” : En kvantitativ, kvalitativ och jämförande studie kring genus i SO-läroböcker för lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Ejner; Elin Norén; [2021]
    Nyckelord :Förekomst av genus; läroböcker; genussystemet; explicita och implicita värderingar; visuell textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra till ökad kännedom och medvetenhet kring synen och förekomsten av genus i äldre och samtida SO-läroböcker för lågstadiet utifrån en jämförande studie. För att besvara syftet analyseras läroböckernas representation och gestaltning av manliga, kvinnliga samt könsneutrala individer. LÄS MER

  2. 22. En historia för alla? : En läromedelsanalys om historiemedvetande kopplat till identitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ellinor Vinberg; Hanna Edman; [2021]
    Nyckelord :historiemedvetande; historieundervisning; identitetsskapande; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av en analysmodell skapad för att utforska historiemedvetande i läroböcker undersöka om och hur läroböcker i historia skapar förutsättningar för elever att vidareutveckla sitt historiemedvetande kopplat till identitet. Genom en kvalitativ textanalys med utgångspunkt i analysbegreppen identitetskapande, kontinuitet, konkretion och kontext har vi sökt svar påfrågeställningarna: Vilka förutsättningar skapar historieläroboken för att utveckla elevers historiemedvetande kopplat till identitet? och Vad i innehållet kan vara utgångspunkt för elevers identitetsskapande?Studiens empiriska material består av de kapitel som behandlar tidsperioden runt Vasatiden i två historieläroböcker med tillhörande arbetsuppgifter riktade mot elever i årskurs 4–6. LÄS MER

  3. 23. Vad är svenska? : Ämneskonceptioner i ämnesplan och läroböcker inom gymnasieämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Klara Petersson; [2021]
    Nyckelord :Ämneskonceptioner; Ämnesplan; Läroböcker; Svenska;

    Sammanfattning : Sedan svenskämnet introducerades i skolväsendet har vad som ansetts centralt inom ämnet varierat. Över tid uppstod ämneskonceptioner inom ämnet; svenska som färdighetsämne, svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne och svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne. LÄS MER

  4. 24. När inte ens experterna är helt överens : en textanalys av hälsa i läroböcker för ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Hälleberg; Catharina Wiking; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur hälsa framställs i läroböcker för idrott och hälsa för grund- och gymnasieskolan. • Vilket utrymme ges hälsa i läroböcker för grund- och gymnasieskolan inom skolämnet idrott och hälsa? • Vilka övergripande perspektiv och teorier om hälsa kommer till uttryck i läroböckerna? Metod Studiens metod var en kvalitativ och kvantitativ textanalys av fyra läroböcker inom ramen för ämnet idrott och hälsa, där den kvantitativa delen syftade till att ta reda på förekomsten av termerna hälsa, hälso-, ohälsa samt ohälso-. LÄS MER

  5. 25. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3 ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Ejderlind; Anna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language students; teaching aid analysis; science education; primary school; conceptual understanding; andraspråkselever; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen; lågstadiet; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to incrase knowledge about the support available in teaching materials in biology, physics and chemistry for grades 1-3, to strengthen students who have Swedish as a second language. In the Swedish school, there are many students who have a mother tongue other than Swedish. LÄS MER