Sökning: "läroböcker läsbarhet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden läroböcker läsbarhet.

  1. 1. En jämförelse mellan två läroböcker avsedda för årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gulalah Hoshyar Salam; Sangeeta Kerai; [2021]
    Nyckelord :Text; bild; samband mellan text och bild; läsförståelse och läsintresse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra två olika läromedel och hur sambandet mellan texten och bilden i dessa läromedel ser ut. Vidare ville vi se hur läromedlen lämpar sig för årskurs 1. Vår metod bestod av en kvalitativ textanalys samt läsbarhetsanalys. LÄS MER

  2. 2. Blir det svårare? : En jämförande studie av språklig komplexitet i lärobokstexter från högstadiet och gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för svenska och flerspråkighet

    Författare :Moritz Sjövall; [2021]
    Nyckelord :Readability; subordinate clause; length of sentence-initial element; Läsbarhet; LIX-värde; syntax; nominalkvot; bisatsfrekvens; fundamentslängd;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker om det finns en korrelation mellan elevers förväntade språkutveckling och läroböckers språkliga komplexitet från grundskola till gymnasienivå. Uppsatsen tar avstamp i Skolverkets lärandemål och forskning om hur elever utvecklar sitt språk. LÄS MER

  3. 3. Bygga broar mellan läsaren och texten, en studie om röst och kausalitens förekomst hos de sakprosatexterna i nationella proven från 2013

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Basim Jadari; [2020]
    Nyckelord :Nationella prov; röst; kausalitet; svenska som andraspråk; läsförståelse; läsbarhet;

    Sammanfattning : Under 2010-talet har Sverige tagit emot människor från andra länder. I många skolor runtom i Sverige studerar elever som inte har svenska som modersmål. Vilket kan bidra till att det blir mer ansträngande för en andraspåkselev att tillgodogöra sig undervisningen i jämförelse med en elev med svenska som modersmål. LÄS MER

  4. 4. Vilka faktorer påverkar lärares val av läroböcker i svenska som andraspråk? : En webbaserad enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Karin Risedal Olsson; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; svenska som andraspråk; lärare; undervisning; andraspråkselever; val av läroböcker; sociokulturellt perspektiv; stöttning; läsbarhet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka vilka faktorer lärare i svenska som andraspråk anser vara viktiga när de väljer läroböcker. Verksamma lärare i svenska som andraspråk fyllde i ett webbaserat frågeformulär där de rangordnade givna faktorer som valts ut baserat på tidigare forskning och teoretiska perspektiv nämligen det sociokulturella perspektivet och läsbarhet. LÄS MER

  5. 5. Svåra läroböcker? : Läsbarhet i gymnasieläroböcker i naturkunskap och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Malin Ekman; [2018]
    Nyckelord :läsbarhet; lix; ovix; nominalkvot; läromedel; naturkunskap; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka läsbarheten i sex läroböcker som är anpassade eller skrivna för 2011 års läroplan. Avsikten är att undersöka om och hur läsbarheten i läroböcker i naturkunskap och samhällskunskap skiljer sig åt, samt att ta reda på vilken av läroböckerna som är svårast att förstå utifrån lix, ovix respektive enkel och full nominalkvot. LÄS MER