Sökning: "läroböckers uppgifter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läroböckers uppgifter.

  1. 1. Textbaserade uppgifter och deras representationsformer.- En läromedelsanalys på två tryckta läroböcker för årskurs nio i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hanna Persson; [2021]
    Nyckelord :textbooks; word problems; representations; Läroböcker; textbaserade uppgifter; representationsformer;

    Sammanfattning : Research shows that pupils experience difficulties with the word problems in their mathematical textbooks. The forms of representations are made visible through the word problems and are vital elements considering the pupils’ understanding of the basic idea of important concepts. LÄS MER

  2. 2. Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker i Årskurs 5: Resonemang som krävs.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Robin Benjaminsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Matematik; läromedel; läroböcker; problem; problemlösning; resonemang; problemuppgift;

    Sammanfattning : Följande examensarbete syftar till att undersöka huruvida läroböckers problemlösningsuppgif-ter i årskurs 5 lever upp till de möjliga förväntningar som forskning ställer på dem i form av vilka resonemangstyper som går att tillämpa. I studien undersöks två aktuella läroböckers problemlösningsuppgifter utifrån vilka resonemang som de kräver och går att lösa med. LÄS MER

  3. 3. Gymnasielärares syn på matematisk problemlösning och läroböckers presentationer av problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Mohammad Saleem; Julia Ye; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra VFU-perioder på gymnasiet har vi observerat att olika matematiklärare arbetar på olika sätt när det kommer till problemlösning inom matematikundervisningen. Detta kan bero på lärarens eget förhållningssätt till den matematiska problemlösningen och vilken lärobok läraren använder sig av i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. "Helt är det som har början, mitt och slut" : En undersökning av autenticiteten i fyra läroböckers beskrivningar av argumenterande texters struktur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Frida Tschöp; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker för svenska på gymnasiet; argumenterande text; struktur; autenticitet; debattartiklar;

    Sammanfattning : Den senaste forskningen inom pedagogik talar om vikten av autentisk undervisning i skolan. Autenticitet handlar bland annat om öppenhet och verklighetsanknytning i skolans uppgifter. LÄS MER

  5. 5. Skriftliga räknemetoder : en läroboksanalys inom matematik för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Pär Sundh; [2016]
    Nyckelord :Skriftliga räknemetoder; Läroböcker; Innehållsanalys; Kursplan; Traditionella algoritmen; Skriftlig huvudräkning; Tallinje; Valbar räknemetod.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie grundar sig i att det finns en stark tradition för människor att utföra matematiska beräkningar med skriftliga räknemetoder och för lärare att använda läroboken som struktur att planera matematikundervisningen ifrån. I mer än något annat skolämne utgår matematikundervisningen utifrån användandet av läroböcker. LÄS MER