Sökning: "lärobok analys samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lärobok analys samhällskunskap.

  1. 1. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Victor Cegrell; Joel Sörsäter; [2024]
    Nyckelord :Lärobok; kunskapsemfas; undervisning; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER

  2. 2. ”Det finns ingenting så politiskt korrekt som en svensk lärobok” : En normkritisk analys av samhällsvetenskapliga läroböcker för gymnasieskolan med fokus på jämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Malin Lennevi; [2020]
    Nyckelord :Gender equality; Teaching materials; Textbooks; Social science; Sencemaking; Performativity; Gender; Anti-oppressive pedagogy; Representation; Jämställdhet; Läromedel; Samhällskunskap; Meningsskapande; Performativitet; Genus; Normkritisk pedagogik; Representation;

    Sammanfattning : Is there a symbiosis between gender equality and teaching materials? If yes, are we talking about representation, a percentual divide of pages or of anti-oppressive pedagogy? This study has its origins in the social science subject within the Swedish school system and focuses on analyzing the gender equality in textbooks. It is of importance as gender equality is a central topic in the Swedish curriculum on which the education is built on. LÄS MER

  3. 3. Medborgerlig bildning: En analys av läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elise Meto; [2020]
    Nyckelord :Medborgerlig bildning; lärobok;

    Sammanfattning : Detta är en undersökning av hur medborgerlig bildning behandlas i läroböcker. I undersökningen analyseras två läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Läroboksanalysen görs med hjälp av en pedagogisk textanalys med en teoretisk utgångspunkt i skolans medborgerliga bildningsuppdrag. LÄS MER

  4. 4. Grävmaskinister och byggnadsstäderskor - En analys med genusperspektiv av läromedel i samhällskunskap för skolår 4-6.

    C-uppsats,

    Författare :Ulf Abrahamsson; [2011]
    Nyckelord :Genus; Genusifiering; Läromedel; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med den här studien är att undersöka vilken bild av könsroller som läromedelstexter och bilder isamhällskunskap för år 4-6 förmedlar. Framförallt fokuserar vi på att se hur yrkesroller fördelas mellan könenoch på vilket sätt de ”genusifieras” i text och bild. LÄS MER

  5. 5. Demokrati förmedlat - En analys av demokrati i samhällskunskapsläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tommy Olsen; Alex Danborg; [2010]
    Nyckelord :Demokrati; Lärobok; Läroboksanalys; Samhällskunskap; Textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se på vilket sätt läroböcker i samhällskunskap lyfter fram olika demokratiska aspekter och vad som krävs av oss som lärare vid användandet av läroböcker vid undervisning om och i demokrati. I denna undersökning används tre demokratiteorier vilka är val- deltagar- och samtalsdemokrati. LÄS MER