Sökning: "lärobok"

Visar resultat 11 - 15 av 541 uppsatser innehållade ordet lärobok.

  1. 11. ”De svåra orden gör texten mörk” - en studie om vuxna flerspråkiga elevers textrörlighet i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Bjerkeli; [2023-03-01]
    Nyckelord :vuxenutbildning; samhällskunskap; textrörlighet; sociokognitiv teori; ledtrådar; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Lärobokstexter på gymnasienivå kan vara besvärliga att läsa eftersom skolspråket på den nivån har många språkliga drag som gör texterna opersonliga och abstrakta. Om man dessutom har ett annat förstaspråk än svenska och inte känner till de språkliga dragen för lärobokstexter särskilt väl, så kan texterna innebära stora utmaningar för förståelsen. LÄS MER

  2. 12. En kvalitativ läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för grundskolan 4–6 : Från teori till praxis: en granskning av intersektionell representation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nahom Beyene; Deniz Yaldir; [2023]
    Nyckelord :Kön; etnicitet; lärobok; intersektionalitet; kvalitativ bildanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur representationen av kön och etnicitet framställs i samhällskunskapsläroböcker för årskurs 4–6 samt hur denna representation har förändrats över tid. Metoden för studien omfattar en kvalitativ bildanalys av två samhällskunskaps läroböcker från samma förlag men två olika upplagor eftersom detta sätter studien i ett historiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 13. Representationsformer för multiplikation i läroböcker för åk 8 : En kvantitativ studie med fokus på multiplikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Roshin Aljizani; [2023]
    Nyckelord :Läroböcker; multiplikation; representationsformer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera hur två utvalda läroböcker ger elever möjlighet att utveckla sin förståelse för multiplikation genom att granska representationsformer som används i läroböcker för åk 8.Denna studie är baserad på analysen av två läroböcker: Matte Direkt 8 samt Matematik Y. LÄS MER

  4. 14. Läromedel att räkna med? : En studie om läromedel i matematik för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linn Gunnardo; Madeleine Edström Andersen; [2023]
    Nyckelord :läromedel; lärobok; matematik; matematiska förmågor; innehållsanalys; matematikundervisning; årskurs 6; MCRF; Lithner;

    Sammanfattning : Läraren lektionsplanering och undervisning i matematik utgår ofta från elevernas läroböcker. Det är därför av stor vikt att läroböckerna håller en hög kvalitet för att säkra en god och likvärdig utbildning. LÄS MER

  5. 15. Fladdriga Filip och de andra kompisarna : En kvalitativ textanalys av boken Skärmhjärnan junior

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Nilsson-Öst; [2023]
    Nyckelord :Etnicitet; Genus; Läsarter; Textanalys; Texter;

    Sammanfattning : Genom en kvalitativ text- och innehållsanalys studerades ett studieobjekt genom dess tillämpning av läsarter och framställning av mångfald (genus och etnicitet). Läsarten påverkar hur texten uppfattas och de mångfaldsbeskrivningar som texten tillämpar skapar förutsättningar för igenkänning och identitetskonstruktion. LÄS MER