Sökning: "läroboken styr undervisningen"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden läroboken styr undervisningen.

  1. 1. "...barnen älskar ju att sitta och jobba med sina böcker också" : En intervjustudie om läroboksanvändning i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jannike Rivelsrud; [2023]
    Nyckelord :lärare; lärobok; matematik; utvecklade didaktiska triangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares användning av läroboken i matematikundervisning och planering i lågstadiet. Detta har undersökts med hjälp av semi-strukturerade intervjuer med totalt nio utbildade, verksamma lågstadielärare. LÄS MER

  2. 2. Läroboken -hur den formar undervisningen. : En undersökning om hur lärare väljer ut läroböckerför sin undervisning i ämnet svenska för årskurs 1 - 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jill Berglund; [2023]
    Nyckelord :läromedel; kvalitetsgranska; läroplanen; ekonomi; lärobok.;

    Sammanfattning : Skolan har ett stort uppdrag i att utbilda våra barn och ungdomar. Vilket material som en lärare väljer att använda i sin undervisning är upp till respektive lärare och behöver noga väljas ut. Detta eftersom det inte är någon statlig kontroll på läromedel. LÄS MER

  3. 3. Läroböckernas vara eller icke vara : En studie av lärares användning av läromedel i engelskundervisningen i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Diana Linna; Nathalie Nystedt; [2021]
    Nyckelord :engelsklärare; engelskundervisning; engelskämnet; enkätundersökning; lärobok; läromedel; variation; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskaperna om lärares användning av förlagsutgivna läroböcker och andra läromedel i engelskundervisningen. Studien bygger på tre forskningsfrågor: Vilket eller vilka läromedel används av de deltagande lärarna i engelskundervisningen i årskurs 1–3? Vilka åsikter har lärarna om förlagsutgivna läroböcker och vad används de till i engelskundervisningen i årskurs 1–3? Vilka faktorer inverkar på lärarnas val av lärobok i engelskundervisningen i årskurs 1–3­­? För att besvara forskningsfrågorna i denna studie har en digital enkätundersökning tillämpats som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Ämneskompetensens betydelse för användande av läroböcker och digitala läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Ebervall; [2020]
    Nyckelord :sociologi; gymnasiet; ämneskunskap; läromedel;

    Sammanfattning : Under åren 1938-1991 genomgick läroböcker i Sverige en statlig kontroll, bland annat som ett styrmedel för att skapa en likvärdig skola, men detta sker inte idag. Det är marknaden, producent och konsument i kombination med läroplanen som styr. LÄS MER

  5. 5. Kommunikationens roll i arbetet med huvudräkningsstrategier : en granskning av ett läromedel i årskurs 1 – 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Enisa Bara; Nadine Masalcha; [2018]
    Nyckelord :Matematik; naturvetenskap; läroböcker; grundskolan; Sverige;

    Sammanfattning : Bakgrund: TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) är en studie som mäter elevers kunskaper i matematik och NO. Enligt TIMSS rapport (Skolverket, 2012) är matematikundervisningen i svenska skolor till störst del läroboksstyrd och matematikläroboken styr undervisningen i större utsträckning än i andra EU/OECD länder. LÄS MER