Sökning: "läroboksanalys genus"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läroboksanalys genus.

  1. 1. Finns jag i min lärobok? : En innehållsanalys av framställningen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i svenskläroböcker för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Elin Bolkéus; [2023]
    Nyckelord :hbtq; heterosexualitet; cisperson; könsidentitet; genusteori; queerteori; värdegrund; didaktik; gymnasiet; läroboksanalys; innehållsanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks representationen av hbtq-personer och motsvarande normpersoner i tre svenskläroböcker för gymnasiet med hjälp av textanalytisk metod. Genus- och queerteori bidrar med förståelse för olika könsidentiteter och sexuella identiteter. LÄS MER

  2. 2. Det utplånade könet och det framstående könet : En läroboksanalys om hur kvinnor och män utifrån ett diskursanalytiskt perspektiv framställs i epokerna realism och naturalism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maja Holmberg; [2023]
    Nyckelord :Läroboksanalys; genus; kritisk diskursanalys; litteraturhistoria och gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen för gymnasieskolan är ett av skolans uppdrag att aktivt verka för jämställdhet. Om det ska ske behöver även skolans läroböcker verka för skolans jämställdhetsuppdrag. Ett sätt att arbeta med jämställdhet är i ämnet svenska och i arbetsområdet litteraturhistoria. LÄS MER

  3. 3. Den modiga eller slösaktiga kvinnan? : En läroboksanalys om kvinnliga aktörer från 1876 till 2018

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Marija Suvejkic; [2022]
    Nyckelord :Textbooks; women; equality; gender; and history didactics theory; Läroböcker; kvinnor; jämställdhet; genus och historiedidaktisk teori;

    Sammanfattning : This is a study about six textbooks that are used in the history subject in the Sweden upper secondary school since the year of 1876 to 2018 with a year-gap of approximately 30 years. The study aims to understand how many and to what proportion women are named in the textbooks. LÄS MER

  4. 4. Läromedel i fysik ur ett genusperspektiv : En innehållsanalys av läroböcker i fysik utifrån jämställdhet och genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Emmanuel Markatatos; [2020]
    Nyckelord :gender; high school; image analysis; physics; text analysis; textbook analysis; bildanalys; fysik; genus; gymnasiet; kön; läroboksanalys; läroböcker; textanalys;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks tre gymnasieläroböcker i fysik ur ett genusperspektiv. Syftet är attgranska hur mycket utrymme kvinnorna får i förhållande till männen och på vilket sätt manväljer att presentera rollfördelningen mellan dessa. LÄS MER

  5. 5. Fanns kvinnor förr i tiden? : Kvinnors representation i historieläroböcker för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Lindén; Sara Linqvist; [2020]
    Nyckelord :Historia; Genus; Läroboksanalys; Genussystem;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka det utrymme kvinnor respektive män gavs i historieläroböcker avsedda för årskurs 4-6 samt studera vilka sammanhang könen gavs tillträde till. Studien har utgått från tre forskningsfrågor gällande vilket utrymme kvinnor respektive män gavs, på vilka sätt kvinnor gavs utrymme samt i vilka sammanhang kvinnor och män förekom. LÄS MER