Sökning: "läroboksanalys religion"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läroboksanalys religion.

  1. 1. Att läsa det levda : En kvalitativ innehållsanalys av levd religion i svenska läroböcker och läroplan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Ahola; [2023]
    Nyckelord :levd religion; läromedelsanalys; läromedelsforskning; religionskunskap; innehållsanalys; läroboksanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to lay a foundation to be able to examine if textbooks can be used to teach about lived religion. The study used a qualitative content analysis to examine whether lived religion could be identified in textbooks, within religious education, for the higher grades of compulsory school and in the curriculum with its commentary notes. LÄS MER

  2. 2. Läromedel i arabiska som modersmål - En studie av två skolböcker i ämnet i årskurs 4-6 ur lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Abbas Kalkali; [2022-03-22]
    Nyckelord :Arabiska språk; kultur och identitet; Modersmålsundervisning; läromedel; läroböcker;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att jämföra två läroböcker i arabiska för åk 4, en som är publicerad i Jordanien “Lugatuna l-arabiytu” Vårt arabiska språk och en som är publicerad i Sverige ”Al-arabiya lugati“ mitt språk är arabiska. Arbetet avser att analysera och jämföra innehållet mellan några texter i dessa läroböcker med avseende på hur väl de följer de svenska styrdokumenten i åk 4-6. LÄS MER

  3. 3. Religion och sexualitet i skolan : En analys av läroböcker för religionskunskap 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskap

    Författare :Rasmus Saveman; [2019]
    Nyckelord :religion; religionskunskap; sexualitet; läroboksanalys; gymnasiet; läroplan;

    Sammanfattning : This essay is about how sexuality is written about in Swedish textbooks for the upper secondary school in Sweden according to the curriculum. Sweden got a new curriculum for the upper secondary school in 2011 and the term sexuality entered the chapter about the religion education for the first time. LÄS MER

  4. 4. Gud är manlig och kvinnan bär skuld : En genusteoretisk diskursanalys på läromedel inom religionskunskapsämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

    Författare :Josefin Eklund; Sofie Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Women; Abrahamic religions; discourse; gender theory; gender; textbook analysis; marginalization; Kvinnan; abrahamitiska religionerna; diskurs; genusteori; genus; läroboksanalys; marginalisering;

    Sammanfattning : Detta är en diskursanalytisk studie med ett antaget genusteoretiskt perspektiv, som undersöker hur kvinnor inom de abrahamitiska religionerna framställs i tre utvalda läromedel för gymnasiekursen religion 1. Samtliga av läromedlen är anpassade för lgy11. LÄS MER

  5. 5. Vad kan vi egentligen veta? : En analys av fem läroböckers framställning av new age

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maja Rothén; [2017]
    Nyckelord :New age; nyandlighet; esoterism; läroböcker; livsåskådning; läroboksanalys;

    Sammanfattning : In this essay I have chosen to study the definition of new age in five different textbooks from the curriculum that was published in 2011. The textbooks that I have chosen for the analysis was Religion och sånt (2013), Religion och sammanhang (2013), Under samma himmel (2013), En människa, tusen världar (2015) and Söka svar (2013). LÄS MER