Sökning: "läroboksgranskning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet läroboksgranskning.

  1. 1. Levd islam i svenska läroböcker : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av levd islam i svenska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Andin Ahmeti; [2023]
    Nyckelord :Andin Ahmeti; gymnasiet; gymnasieskolan; religion; religionsundervisning; läroböcker; läromedel; läroboksgranskning; kvalitativ innehållsanalys; bildanalys; levd religion; levd islam; sju dimensioner av levd religion presenterade av Enstedt och Plank; Jacksons tolkningsansats.;

    Sammanfattning : This essay examines the perspective of lived Islam. This is based on a qualitative content analysis and an image analysis of a selection of teaching materials for religous education in upper secondary schools in Sweden. LÄS MER

  2. 2. Allsidighet och saklighet : En kvalitativ studie om hur Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och Jehovas vittnen representeras i läroböcker

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marcus Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :JV; SDH; nyreligiösa rörelser; läroboksgranskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur Jehovas vittnen och Jesu Kristi kyrka avSista Dagars Heliga representeras i läroböcker ämnade för gymnasiet och högstadiet efter 2011.Studien har även ämnat undersöka hur beskrivningarna av rörelserna skiljer sig åt, och i vilkasammanhang religionerna placeras i läroböckerna. LÄS MER

  3. 3. De bortglömda urfolken : En kritisk diskursanalys om samernas och den nordamerikanska ursprungsbefolkningens framställning i svenska historieläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Ida Swärd; [2020]
    Nyckelord :samer; indianer; nordamerikanska ursprungsbefolkningen; läroboksgranskning; kritisk diskursanlays; Homi Bhabha; vi och dem ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur samerna respektive den nordamerikanska ursprungsbefolkningen framställs i samtida historieläroböcker för gymnasiets senare historiekurser. Det som undersökts är hur de två ursprungsfolkens historia och kulturmöten framställs i relation till vad som står i Gy11:s läroplan. LÄS MER

  4. 4. Islamofobi och antimuslimism i svenska läroböcker : En texttolkande studie om tolerans och intolerans mot islam och muslimer i läroböcker för den svenska gymnasieskolan

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Josefine Henriksson; [2020]
    Nyckelord :Tolerans; intolerans; islamofobi; värdegrund; läroboksgranskning; innehållsanalys; Gy11; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna rapport har ämnat att, med utgångspunkt i en texttolkande innehålls- och diskursanalys av fem läroböcker i gymnasieskolans kurser för religionskunskap 1 och 2, belysa diskursen och problematiken kring islamofobi och antimuslimism i samhället som riskerar att reproduceras och underbyggas i religionskunskapsundervisningen. Ambitionen har varit att få en bild av hur de fem läroböckerna framställer islam och muslimer, med hjälp av de teoretiska begreppen tolerans och intolerans. LÄS MER

  5. 5. Är läroboken en hjälp i undervisningen om historiebruk? : En studie av vilka förutsättningar läroböcker ger elever att reflektera över identitet och historiebruk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Ylva Sjöstrand; [2017]
    Nyckelord :Läroböcker; läroboksgranskning; historiebruk; historieanvändning.;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras de fyra marknadsledande läroböckerna i historia för årskurs 7‒9 med syftet att undersöka om, och hur, de bidrar till undervisning om historiebruk. Syftet och frågeställningarna utgår dels från kursplanen i historia, framförallt dess lärandemål om historiebruk samt de till det kopplade kunskapskraven, dels från en rapport av Skolinspektionen 2015 som visade på stora brister i undervisingen om historiebruk. LÄS MER