Sökning: "läroboksstudie"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet läroboksstudie.
1. Funktionaalisuus suomen kielen oppikirjoissa Suomessa ja Ruotsissa
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två läroböcker avsedda för undervisning av finska i grundskolan lämpar sig för undervisning enligt en funktionell språksyn. Böckerna som granskas är Kielikarhu 1 suomi toisena kielenä och Heippa! 1 Tekstikirja – Textbok. LÄS MER
2. Nytt omslag men samma innehåll? : En jämförande läroboksstudie mellan högstadium och gymnasium med fokus på den industriella revolutionen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The aim of this essay is to analyse the progression between textbooks written for lower secondary school and upper secondary school that help students to evolve their history consciousness. The study examined how two textbooks each from three different history courses presented the Industrial Revolution and if there is a progression in content between the textbooks. LÄS MER
3. Förberedelse för ett aktivt medborgarskap : En läroboksstudie av politiska system på nationell- och europeisk nivå
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The aim of this study is to examine how textbooks in civic education prepares students to become active citizens. In this study six textbooks, either written for the theoretical track or the vocational track in upper secondary school, were examined using a qualitative text analysis. LÄS MER
4. Resultat bortom vinst : Om hållbar utveckling i företagsekonomiska läroböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur läroböcker för kursen Företagsekonomi 1 i gymnasieskolan synliggör hållbar utveckling och bereder en grund för elever och lärare att reflektera över företags ansvar för denna. Detta genomfördes med hjälp av en modell och begreppsvärld framtagen från tidigare forskningen som utgjorde en ram för den kvalitativa textanalysen. LÄS MER
5. Hållbar utveckling i samhällskunskapsböcker : En läroboksstudie om begreppets framställning i läroböcker för mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Education for sustainable development is essential for battling current challenges in the world. Sustainable development is a complex issue that should include three dimensions – social, environmental and economic. LÄS MER