Sökning: "läroboksstudie"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet läroboksstudie.

  1. 1. Funktionaalisuus suomen kielen oppikirjoissa Suomessa ja Ruotsissa

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sanna Lueb; [2023]
    Nyckelord :oppikirjatutkimus; funktionaalisuus; eurooppalainen viitekehys; läroboksforskning; funktionell språksyn; europeisk referensram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur två läroböcker avsedda för undervisning av finska i grundskolan lämpar sig för undervisning enligt en funktionell språksyn. Böckerna som granskas är Kielikarhu 1 suomi toisena kielenä och Heippa! 1 Tekstikirja – Textbok. LÄS MER

  2. 2. Nytt omslag men samma innehåll? : En jämförande läroboksstudie mellan högstadium och gymnasium med fokus på den industriella revolutionen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Johanna Jacobsson; [2020]
    Nyckelord :Historical consciousness; progression; textbooks; industrial revolution; comparative; school; upper secondary school; lower secondary school; literature study; Historiemedvetande; progression; läroböcker; läromedel; industriella revolutionen; årskurs 7-9; gymnasieskolan; litteraturstudie; komparativ studie;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to analyse the progression between textbooks written for lower secondary school and upper secondary school that help students to evolve their history consciousness. The study examined how two textbooks each from three different history courses presented the Industrial Revolution and if there is a progression in content between the textbooks. LÄS MER

  3. 3. Förberedelse för ett aktivt medborgarskap : En läroboksstudie av politiska system på nationell- och europeisk nivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tobias Lindroth; [2018]
    Nyckelord :Politiska system; Sverige; EU; samhällskunskap; högskoleförberedande program; yrkesförberedande program; kvalitativ textanalys; läroböcker.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how textbooks in civic education prepares students to become active citizens. In this study six textbooks, either written for the theoretical track or the vocational track in upper secondary school, were examined using a qualitative text analysis. LÄS MER

  4. 4. Resultat bortom vinst : Om hållbar utveckling i företagsekonomiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Patrik Kull; [2018]
    Nyckelord :hållbar utveckling; hållbarhet; företagsekonomi; ämnesdidaktik; läroboksstudie; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur läroböcker för kursen Företagsekonomi 1 i gymnasieskolan synliggör hållbar utveckling och bereder en grund för elever och lärare att reflektera över företags ansvar för denna. Detta genomfördes med hjälp av en modell och begreppsvärld framtagen från tidigare forskningen som utgjorde en ram för den kvalitativa textanalysen. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i samhällskunskapsböcker : En läroboksstudie om begreppets framställning i läroböcker för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Kalantzidou; [2017]
    Nyckelord :Textbooks; Textbook analysis; Civics education; Sustainable development; Middle school; Läroböcker; Läroboksanalys; Samhällskunskap; Hållbar utveckling; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Education for sustainable development is essential for battling current challenges in the world. Sustainable development is a complex issue that should include three dimensions – social, environmental and economic. LÄS MER