Sökning: "läroboksstyrd undervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden läroboksstyrd undervisning.

  1. 6. Tankar kring gynnande lärmiljö i matematiken : en kvalitativ studie med elever i matematiksvårigheter, matematiklärare och speciallärare i matematik

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Eva Hellmuth; Linda Strömberg; [2020]
    Nyckelord :Concrete materials; interaction; learning environment; mathematics teacher; mediating tools; special education teachers in mathematics; students in mathematical difficulties; working methods; Arbetssätt; elever i matematiksvårigheter; interaktion; konkret material; lärmiljö; matematiklärare; medierande verktyg; speciallärare i matematik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskning om vad elever i matematiksvårigheter upplever vara framgångsfaktorer kring sitt lärande i matematik saknas. Genom att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever att de lär sig bäst kan speciallärare i matematik lättare anpassa lärmiljön efter elevernas behov. LÄS MER

  2. 7. Varierad matematikundervisning : problemlösning

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Joakim Englund; Johanna Ahlander; [2019]
    Nyckelord :Rika problem; Rika matematikuppgifter; Läroböcker; Årskurs 2;

    Sammanfattning : En läroboksstyrd matematikundervisning innebär mindre möjligheter att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om lärares varierande undervisning om problemlösning i och utöver lärobok i årskurs 2. Fyra frågeställningar användes för att uppnå syftet. LÄS MER

  3. 8. Resonemangs- och kommunikationsförmågan i matematikläromedel : en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Sanela Jabbie; Eva Covic; [2019]
    Nyckelord :läromedel; matematik; kommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Flertalet forskare har visat att läroboken är dominerande i matematikundervisningen. Forskarna har även funnit att en del läromedel inte alltid är kopplade till läroplanen (Skolverket, 2003; Skolinspektionen, 2009; Brändström, 2003; Johnsson Harrie, 2016). LÄS MER

  4. 9. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jönsson; Ulrika Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :faktorer; fördelar; konkret material; laborativ matematik; lågstadielärare; nackdelar; pragmatism;

    Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER

  5. 10. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Liljekvist; Gordana Krstic; [2017]
    Nyckelord :Begreppsbaserad undervisning; Inkludering; Learning study; Lärandeobjekt; Samhällsekonomi; Variationsmönster; Variationsteori;

    Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER