Sökning: "läroboksstyrd undervisning"
Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden läroboksstyrd undervisning.
6. Tankar kring gynnande lärmiljö i matematiken : en kvalitativ studie med elever i matematiksvårigheter, matematiklärare och speciallärare i matematik
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskning om vad elever i matematiksvårigheter upplever vara framgångsfaktorer kring sitt lärande i matematik saknas. Genom att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever att de lär sig bäst kan speciallärare i matematik lättare anpassa lärmiljön efter elevernas behov. LÄS MER
7. Varierad matematikundervisning : problemlösning
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : En läroboksstyrd matematikundervisning innebär mindre möjligheter att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om lärares varierande undervisning om problemlösning i och utöver lärobok i årskurs 2. Fyra frågeställningar användes för att uppnå syftet. LÄS MER
8. Resonemangs- och kommunikationsförmågan i matematikläromedel : en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Flertalet forskare har visat att läroboken är dominerande i matematikundervisningen. Forskarna har även funnit att en del läromedel inte alltid är kopplade till läroplanen (Skolverket, 2003; Skolinspektionen, 2009; Brändström, 2003; Johnsson Harrie, 2016). LÄS MER
9. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER
10. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER