Sökning: "lärobokstext"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet lärobokstext.

  1. 1. ”De svåra orden gör texten mörk” - en studie om vuxna flerspråkiga elevers textrörlighet i ämnet samhällskunskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Bjerkeli; [2023-03-01]
    Nyckelord :vuxenutbildning; samhällskunskap; textrörlighet; sociokognitiv teori; ledtrådar; språkliga utmaningar;

    Sammanfattning : Lärobokstexter på gymnasienivå kan vara besvärliga att läsa eftersom skolspråket på den nivån har många språkliga drag som gör texterna opersonliga och abstrakta. Om man dessutom har ett annat förstaspråk än svenska och inte känner till de språkliga dragen för lärobokstexter särskilt väl, så kan texterna innebära stora utmaningar för förståelsen. LÄS MER

  2. 2. Ämnesläsundervisning i biologi : Gymnasieelevers läsning och förståelse av lärobokstext

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Elisabeth Stenudd; [2022]
    Nyckelord :Ämnesläsundervisning; biologi; gymnasiet; lärobokstext; läsförståelse; lässtrategier;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att ta reda på hur användning av lässtrategier i biologiundervisning på gymnasiet påverkar elevernas läsförståelse av samt inställning till att läsa lärobokstext i ämnet. Undersökningen var en aktionsstudie där elever under en lektionsserie arbetade med lässtrategier utvalda för ämnet biologi, så kallad ämnesläsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Vilka medborgare vill vi ha? : En kvalitativ studie om medborgaridealen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Kajsa Helmbold-Öhling; Linnea Larsson; [2022]
    Nyckelord :Medborgarideal; samhällskunskap; lärobok; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att beskriva hur läroböcker i samhällskunskap för mellanstadiet redogör för medborgarideal i relation till Lgr11:s kursplan i samhällskunskap för mellanstadiet. Studiens frågeställningar är hur medborgaridealen förmedlas i samhällskunskapsläroböckerna samt hur medborgaridealen i samhällskunskapsläroböckerna förhåller sig till det centrala innehållet i samhällskunskap. LÄS MER

  4. 4. Bioetiska dilemman i läroböcker - en kvalitativ läroboksanalys av gymnasieskolans biologi 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna; Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ellen Arnesson Samuelsson; Frida Thorsson; [2020]
    Nyckelord :Bioetik; biologi; gymnasieskolan; läroplan; kursplan; Social Sciences; Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Läroböckernas roll är central i den svenska skolan och därför intressant att studera i relation till styrdokumentens krav om etik i undervisningen. Syftet med studien är att få en bild av hur läroböcker i gymnasieskolans biologi 2 kan stötta lärare i etikundervisning, vilket gjordes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys av läroböcker för denna kurs. LÄS MER

  5. 5. Läsning på olika nivåer : Läsguidesfrågornas påverkan på elevers läsförståelse och lässtrategier

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jenny Andersson; [2018]
    Nyckelord :Läsning; läsförståelse; lässtrategier; digitala läromedel; läsguidesfrågor; situerad praktik; metakognitiv medvetenhet; inferenser; ytnivå; textbas; situationsmodell;

    Sammanfattning : Ett vanligt sätt att arbeta med läsförståelse i skolan är att låta elever läsa en lärobokstext och svara på frågor om texten. I denna uppsats undersöker jag hur sådana läsguidesfrågor som ska fungera som stöd för läsförståelsen kan påverka elevernas läsförståelse och lässtrategier. LÄS MER