Sökning: "läromedel 2010"
Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden läromedel 2010.
1. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER
2. Språklig variation i skolan – progressivt eller bakåtsträvande? : En innehållsanalys av momentet Språklig variation i ämnet svenska mellan 1970- och 2010-talet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen; Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The aim of this study is to analyze the depiction of linguistic variation in high school syllabi and textbooks for the subject Swedish between the 1970s and the 2010s. I analyze how the linguistic varieties dialect, chronolect, sociolect, genderlect and multi-ethnolect is depiction. LÄS MER
3. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER
4. Bilder av demokratins påverkan på demokratin: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på demokratin i samhällskunskapens läromedel
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Läromedelsbegreppet förekommer inte i skollagen, medan läroplanen hänvisar till att läromedel ska finnas tillgängliga för elevens kunskapsutvecklings skull. Läromedelsbranschen är idag kommersialiserad, vilket tillsammans med digitaliseringen inneburit en ökad mängd olika läromedel att välja mellan som lärare. LÄS MER
5. I glappet mellan teori och praktik : En studie av relationen mellan bokrecensionsmallar för årskurs F-3 och litteraturdidaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I undersökningen Lära lärare läsa konstaterar Maria Ulfgard, forskare inom litteraturdidaktik, att bokrecensionen som receptionsform för skönlitteratur är särskilt vanlig i årskurs F-3, men att den trots sin popularitet tycks existera i ett glapp mellan teori och praktik. Mot bakgrund av detta samt det faktum att de låga resultaten i PISA-undersökningen 2012 medförde åtgärder för att stärka läsningen inom skolan anser jag att det är särskilt intressant att studera hur relationen mellan litteraturdidaktisk forskning och bokrecensionens praktik i årskurs F-3 sett ut från 2010 och framåt. LÄS MER