Sökning: "läromedel analys religion"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden läromedel analys religion.
1. En granskning av hur islam framställs i undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran 1979 : En religionsvetenskaplig analys
Magister-uppsats, Stockholms universitet/ReligionshistoriaSammanfattning : Denna studie syftar till att kartlägga framställningen av shia-islam i fyra undervisningsfilmer som berör revolutionen i Iran år 1979. Undersökningen utgår från ett postkolonialt perspektiv med Edward Saids orientalism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
2. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER
3. Komparativ läromedelsanalys : En studie av innehållet och progressionen i religionsläromedlen mellan högstadiet och gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Examensarbetet ser över hur väl läromedel för årskurs 7–9 samt gymnasiet håller sig till de centrala målen i religionskunskap och skolans värdegrund. Den analyserar även progressionen mellan läroböckerna som används på grundskolan kontra gymnasiet, samt undersöker vilka likheter och skillnader dessa har gentemot varandra. LÄS MER
4. Bilder av islam i religionsundervisning : En studie av gymnasielevers syn på undervisningen om islam i religionskunskapsämnet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med hjälp av intervju med elever i gymnasiet i kombination med litteraturstudium kontrollera elevernas tolkning om islam för att se om det påverkar deras inställning om undervisningsmaterial såsom läroböcker samt undervisning om religion och samhällsbilden kring islam. I denna undersökning så inkluderas även strävan efter att se faktorer som är både medvetna och omedvetna som kan orsaka de åsikter som eleverna har. LÄS MER
5. Religionskunskap ur lärarperspektiv i F-3
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Enlig Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (rev. 2019, s.6) ska skolan utgå från elevers erfarenhet i sin undervisning. Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar som finns inom religionsundervisningen i svenska skolor ur ett lärarperspektiv i årskurs F-3. LÄS MER