Sökning: "läromedel andraspråksundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läromedel andraspråksundervisning.
1. Grammatiska svårigheter i engelska för elever med arabiska som modersmål : En engelsk-arabisk kontrastiv analys och hur de grammatiska svårigheterna behandlas i svenska läromedel i engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : In Swedish schools English grammar is generally taught in a Swedish-English contrastive perspective. The amount of students with a different native language than Swedish is increasing and Arabic is now one of the most spoken languages in Sweden. This creates a need for a “multi-contrastive“ perspective when teaching grammar. LÄS MER
2. Skönlitteratur som läromedel i svenska som andraspråksundervisning
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : For several years has the subject Swedish as a second language been an undergraduate subject in Swedish universities and colleges. The lessons in the Swedish primary schools in this particular subject is still handled by teachers who have no education in the subject. LÄS MER
3. Språkutvecklande arbete genom skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med denna didaktiska uppsats är att genom en fallbeskrivning undersöka och belysa språkutvecklande arbetssätt inom undervisningsområdet skönlitterär läsning. Metod för datainsamlingen har gjorts genom en kvalitativ datatriangulering, det vill säga datainsamling utifrån flera perspektiv med olika metoder för att få fram en djupare och en fullständig bild av fallet. LÄS MER
4. Musikens möjligheter i andraspråksundervisning : Kan musik höja motivationen och främja inlärningen i ett SFI-klassrum?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med undersökningen är att jämföra två läromedel i svenska för årskurs ett i grundskolan, ett från 1948 och ett från 1995 ur ett genusperspektiv och undersöka huruvida jämställdheten fått ett större genomslag i den modernare läroboken. En innehållsanalytisk metod används och resultatet visar att trots att båda böckerna lever upp till jämställdhetskravet 40-60 när det gäller representation av män och kvinnor i böckerna kan ingen av dem sägas vara jämlik. LÄS MER
5. Läromedel i engelskundervisningen : En studie gällande läromedels utformning, läromedlets roll i lärares undervisning samt lärares tankar kring detta.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språkstudierSammanfattning : This study is about the use of textbooks in teaching English as a second language and about teachers’ attitudes and opinions of using textbooks during lessons. The aim of the study is to receive a deeper understanding of the use of textbooks in English teaching and to learn about why teachers choose whether to use the textbook approach or not. LÄS MER