Sökning: "läromedel bilder funktion"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden läromedel bilder funktion.

  1. 1. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 2. Historiedidaktisk läromedelsanalys : En multimodal studie av läromedel för årskurserna 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Michelle Larsson; [2022]
    Nyckelord :bildanalys; läromedelsanalys; multimodalitet; historia;

    Sammanfattning : I den här multimodala studien analyseras två historieläromedel som är avsedda för mellanstadiet. Fokuset ligger på hur bilder används, vilken funktion de har, samt hur text och bilder samspelar med varandra i de båda läromedlen. LÄS MER

  3. 3. Multimodalt textskapande : En multimodal läromedelsanalys av läromedels erbjudna textskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Assarsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; textskapande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den text vi möter i samhället har förändrats, då vuxna och barn dagligen möter texter som består av olika modaliteter så som filmer, skrift, musik och illustrationer. Att skapa texter där olika modaliteter samspelar är inte helt okomplicerat och det krävs övning för att utveckla elevernas multimodala textskapande. LÄS MER

  4. 4. Bilden, texten och elevens läsförståelse : en läromedelsanalys och studie kring elevers upplevelser av bilder i läromedel

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Lise-Lott Öhr; Sara Torstensson; [2021]
    Nyckelord :Bildanalys; Läromedel; Läromedelsanalys; Läsförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om bilders betydelse, användning och funktion i läromedel om läsförståelse. Detta görs genom en kvalitativ studie i två delar, dels i en läromedelsanalys av tre läromedel, dels i en gruppintervju med elever i årskurs 5. LÄS MER

  5. 5. Bildens funktion i matematikboken : En multimodal textanalys av läroböcker i matematik för årskurs 4 och 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Peter Dahlbom; Lukas Friberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskolan; Multimodal textanalys; Läroböcker; Matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom en sociosemiotisk teori underöska hur bild och skrift samspelar i olika matematikböcker för årskurs 4 och 6. Med det syftet som utgångspunkt används tre forskningsfrågor: ” Vilken funktion fyller bildelementen i texten utifrån samstämmighet och komplementaritet?”, “Hur visar bildelementen sin avgränsning till skriften med hjälp av överlappning, visuell närhet och inramning?” och ” Vilka skillnader och likheter finns i bildelementens funktion och avgränsning mellan matematikläroböckerna för årskurs 4 och 6?”. LÄS MER