Sökning: "läromedel för nyanlända"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden läromedel för nyanlända.

  1. 1. Att undervisa nyanlända elever i ämnet engelska : Utmaningar för engelsklärare som undervisar nyanlända elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ahmad Saleh; Roua Abohassan; [2023]
    Nyckelord :nyanlända elever; kartläggning; digitala verktyg; ordinarie undervisning.;

    Sammanfattning :    Denna studie diskuterar de utmaningar som engelsklärare står inför undervisning av nyanlända elever i Sverige och behandlar även faktorer som påverkar inlärningen för denna elevgrupp. Dessa faktorer inkluderar både skolrelaterade aspekter och andra faktorer såsom elevernas sociala och kulturella bakgrund samt varaktigheten av deras vistelse i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Engelskundervisning för nyanlända elever i grundskola årskurs 4-6 : En studie om de utmaningar och anpassningar som engelsklärare gör i undervisningen av nyanlända elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Lames Edrees; Nirouz Abd Talas; [2022]
    Nyckelord :nyanlända elever; digitala verktyg; språkutvecklande undervisning; interkulturellt lärande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om de utmaningar som engelsklärare möter i undervisning av nyanlända elever och hur de anpassar sin undervisning för att nyanlända elever ska klara godkänt i engelska.Studien utgår från tidigare forskning som har visat att skolan och lärarna inte har tydliga strukturer och regler när det gäller mottagning, undervisning och bedömning av nyanlända elever och till och med att samverkan mellan personalen är dålig, samt att det är svårt för nyanlända elever att inhämta kunskap på ett språk som de inte behärskar. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Inkludering och förekomsten avtransspråkande i två läromedel förflerspråkiga elever : – En kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Hammar; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; mångkulturalitet; läromedel; inklusion; inkludering;

    Sammanfattning : I dagens skola är mångkulturalitet och flerspråkighet ett faktum, vilket ställer höga krav på undervisningen, lärare och läromedel. Syftet med denna studie är att undersöka hur läromedel kan främja och möjliggöra för kulturell mångfald och transspråkande. LÄS MER

  5. 5. Matematik ur ett språkperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Huma Madadgar; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; nyanländ; studiehandledning; faktorer; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete och studie är att hur och om man kan använda språk som en resurs för att hjälpa barn och elever som är nyanlända eller har utländsk bakgrund samt vilken vikt en elevs språkkunskaper har i matematikundervisningen. Studien utgår från en kvalitativ intervju med färdigställda intervjuer som jag genomförde med matematiklärare, studiehandledare och elever från samma årskurser. LÄS MER