Sökning: "läromedel förberedelseklass"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läromedel förberedelseklass.

  1. 1. Läromedel, material och arbetssätt som berikar ordförrådet hos elever som har svenska som andraspråk : 33 lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofia Fors; Emma Lennholm; [2016]
    Nyckelord :ordförråd; ordförrådsutveckling; språkutveckling; andraspråk; läromedel; material och arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vilka läromedel och material som används i andraspråksundervisningen samt de arbetssätt som lärare använder i årskurs 1–3 och förberedelseklass för att utveckla ordförrådet hos elever som har svenska som andraspråk. De metoder som har använts i studien är en onlineenkät och en halvstrukturerad intervju, vilka riktades till lärare som arbetar med elever som har svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 2. ”Ja du, mycket enkel text och mycket bilder” - Vilka läromedel används i nyanländas hem- och konsumentkunskap undervisning?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Pierre Ingvarsson; [2015-08-10]
    Nyckelord :Nyanlända; Hem- och konsumentkunskap; Läromedel;

    Sammanfattning : När elever möter den svenska skolan utan att kunna språket kan undervisningen bli nästintill obegriplig. Ett bra läromedel kan ge nyanlända elever ökad förståelse om vad undervisningen handlar om. Syftet med denna studie är att belysa det läromedel lärare väljer som nyanlända elever ska möta i ämnet hem- och konsumentkunskap. LÄS MER

  3. 3. Välkommen till Sverige! : En textanalys av ett läromedel i svenska anpassad till förberedelseklasser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Stagnell Johansson; [2014]
    Nyckelord :Nyanlända elever; förberedelseklass; etnicitet; integration och inkluderande; kultur och natur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka ett läromedel i svenska för årskurs ett till tre, använt i förberedelseklass, ur ett inkluderande perspektiv. I fokus stod frågan om elever med annat etniskt ursprung än endast svenskt förekommer i läromedlet samt om andra kulturer, dess högtider och naturmiljöer inkluderas. LÄS MER

  4. 4. Hur man kan introducera och integrera nyanlända barn i skolan : En jämförande undersökning mellan två skolors verksamhetsformer och de riktlinjer som högre instanser anger

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Josefine Halén; Monique Sall; [2013]
    Nyckelord :Newly arrived children; preparatory class; regular class; teaching material; teaching methods; intercultural education; Nyanlända barn; förberedelseklass; reguljär klass; läromedel; undervisningsmetoder; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : Purpose: Our purpose with this study is to compare how the two selected schools in two different areas in Stockholm chooses to introduce and integrate newly arrived children in Sweden. The schools are located in the suburb and downtown in Stockholm. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur i svenska som andraspråksundervisning :  

    L2-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Helena Francois; [2011]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; andraspråksundervisning; språk- och ämnesutvecklande arbetssätt; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka för- och nackdelar svenska som andraspråkslärare inom grundskolan ser med skönlitteratur istället för traditionella läromedel, hur de väljer sina texter och motiverar sina val och hur de arbetar med skönlitteratur i undervisningen. Uppsatsen utgår från följande frågeställningar: Vilka för- och nackdelar anser svenska som andraspråkslärare att det finns med att använda skönlitteratur istället för traditionella läromedel? Hur väljer de skönlitteratur och hur motiverar de sina val? Hur arbetar de med skönlitteratur i undervisningen? Materialet som använts för att belysa frågeställningarna var en kvalitativ enkätundersökning. LÄS MER