Sökning: "läromedel i engelska på gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läromedel i engelska på gymnasiet.

  1. 1. Utmaningar med undervisning och lärande av energi : En litteraturstudie av svenska läromedel i fysik på gymnasiet och översättning av ''Energy and Momentum Conceptual Survey''

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Adi Bijedic; [2021]
    Nyckelord :fysikdidaktik; fysikundervisning; energi; energiundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : Energi är ett tvärvetenskapligt begrepp av stor vikt inom naturvetenskapen och för samhällets funktion. Lärare ställs emellertid inför flertalet utmaningar när det kommer till att undervisa energi, och elever har ofta särskilda svårigheter med att förstå energibegreppet och dess beståndsdelar. LÄS MER

  2. 2. Urval av skönlitteratur i läromedel i engelska : En jämförande läromedelsanalys med fokus på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Martin Malinowski; [2021]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; Litteraturhistoria; Engelska; Skönlitteratur; Kanon;

    Sammanfattning : This research aims to search for an underlying literary canon in the textbooks for the English 6 course in the Swedish upper secondary school. This essay also has the intention to find out whether three different curriculums affected the literary content of the textbooks and how the curriculums changed over time period of 30 years in relation to literature for the English 6 course. LÄS MER

  3. 3. Kvinnliga, manliga och stereo- typer: En kvantitativ och kvalitativ bildanalys med ett genusperspektiv av läroböcker för Engelska 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hannah Driveklepp; Cecilia Nicander; [2014]
    Nyckelord :bildanalys; engelska; genus; gymnasiet; jämställdhet; läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att undersöka hur stort utrymme män respektive kvinnor får på bilderna i samtliga aktuella läromedel för gymnasiets Engelska steg 5 samt hur kön framställs på dessa bilder. För att kunna undersöka detta formulerades följande frågeställningar: Förekommer män och kvinnor lika ofta på bilderna i läroböckerna? Om inte, vilket kön finns det flest bilder på? Framställs män respektive kvinnor på ett stereotypt sätt? Är de läroböcker som är mest respektive minst jämställda enligt den kvantitativa bildanalysen även mest respektive minst jämställda enligt den kvalitativa bildanalysen? Är framställningen av män och kvinnor förenlig med läroplanen för gymnasiet, Lgy 11? Såväl en kvantitativ som en kvalitativ bildanalys gjordes för att svara på dessa frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sofie Elmrud; Anton Åström; [2007]
    Nyckelord :läroböcker; genus; heteronorm; manlighet; kvinnlig;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet ochkvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för Engelska A pågymnasiet ur ett genusperspektiv. Läroböckerna är Solid Ground 1 och Short Cuts 1. LÄS MER

  5. 5. Jämförelse mellan betyg och läromedel : En textboksanalys av läromedel för EN 1201 (Engelska A, gymnasiet)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Weronika Höglund; [2006]
    Nyckelord :betygsmål; EN 1201; läromedel; yrkesförberedande – och studieförberedande program; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med det här examensarbetet är att genom en läromedelsanalys jämföra betygsmålen för EN 1201 (Engelska A) med sex utvalda läromedel, varav tre läromedel för yrkesförberedande program samt tre för studieförberedande program, för att granska om de satta målen uppnås. Det har även undersökts huruvida läromedel avsedda för studieförberedande respektive yrkesförberedande program innehåller skillnader med avseende på hur de behandlar betygsmålen. LÄS MER