Sökning: "läromedel i moderna språk tyska"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden läromedel i moderna språk tyska.

  1. 1. Ett läromedel för alla : En kvalitativ läromedelsanalys av hur läromedel i tyska är anpassade för elever med läs-, skriv- och koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Janine Graff; [2021]
    Nyckelord :npf; moderna språk; anpassade läromedel;

    Sammanfattning : The primary purpose of this study is to investigate to what extent teaching materials, more specifically text- and workbooks for beginners in German as a foreign language in Swedish schools are adapted to the needs of pupils with reading-, writing- and concentration difficulties. In order to accomplish this, five text- and workbooks are qualitatively analysed with a checklist formulated and described in a report from The National Agency for Special Needs Education and Schools, SPSM. LÄS MER

  2. 2. Förekomsten av historia i Moderna språk: en jämförande analys ur ett bildningsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Viktor Wahlström; [2020]
    Nyckelord :Moderna språk; historia; läromedel; läroböcker; bildning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Många läroböcker i Moderna språk innehåller stora delar historia, vilket tycks svara mot en idé om att eleverna ska lära sig om t.ex. Frankrikes historia när de studerar franska, trots att ingenting sägs om detta i Skolverkets läroplan. LÄS MER

  3. 3. Tysktalande identiteter : En textanalys av geografiska identitetskonstruktioner för det tysktalande området i gymnasieläroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Fjellander; [2016]
    Nyckelord :Språkdidaktik; läromedel; moderna språk; tyska; textanalys; identitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en kritisk diskursanalys i form av en textanalys, vars syfte är att undersöka hur fyra läroböcker i tyska, skrivna för att användas i den svenska gymnasieskolans kurs moderna språk 3, geografiskt definierar och presenterar identiteten hos de delar av världen som är tysktalande. Studien utgår ifrån Norman Faircloughs teori att språket styr vår verklighet samt Charles Ogdens semiotiska triangel. LÄS MER

  4. 4. Frankrike, Tyskland och "den andre" : En studie av målspråksländers förekomst och framställning i läroböcker i tyska och i franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michelle Meyer; [2013]
    Nyckelord :Moderna språk; läroböcker; textanalys; målspråksländer;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys där syftet är att undersöka vilka målspråksländer som finns representerade och hur de framställs i läroböcker i ämena tyska och franska inom ramen för kursen moderna språk på gymnasiet. Med stöd från tidigare forskning har studien utgått ifrån att Tyskland och Frankrike är centrala i läroböckerna. LÄS MER

  5. 5. Parlons en français! : Tala franska!En studie av kommunikationsövningar i läroböcker i franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Yasmina Gardström; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I Sverige får elever möjlighet att lära sig ett nytt språk när de börjar årskurs 6. Bland de moderna språk som de flesta skolor erbjuder sina elever finns franska, tyska och spanska. LÄS MER