Sökning: "läromedel i tyska"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden läromedel i tyska.

  1. 1. Vilken historia förmedlas? : En analys av läromedel för tyska i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Nikita Gulin; [2023]
    Nyckelord :tyskspråkiga länder; historiskt tema;

    Sammanfattning : This study examines which historical themes that occur in four textbooks used toteach German in grade nine in Sweden. The study also examines the presentation of the historical themes in said textbooks. The methods used consist of the factual textanalysis and the critical discourse analysis. LÄS MER

  2. 2. Vilken historia förmedlas? : En analys av läromedel för tyska i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Nikita Gulin; [2023]
    Nyckelord :tyskspråkiga länder; historiskt tema;

    Sammanfattning : This study examines which historical themes that occur in four textbooks used to teach German in grade nine in Sweden. The study also examines the presentation of the historical themes in said textbooks. The methods used consist of the factual textanalysis and the critical discourse analysis. LÄS MER

  3. 3. Lettiska för nybörjare : Presentation och analys av ett par läromedel i lettiska för nybörjare i fråga om intentioner och utförande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska

    Författare :Björn Sundgren; [2021]
    Nyckelord :Beginners Latvian; textbooks; language teaching; teaching aids; educational materials;

    Sammanfattning : In this essay I introduce and analyse Lärobok i lettiska (with an adaptation in English called A Course in Modern Latvian) from 1980 by Valentine Lasmane and LETTISKA för universitetsbruk I (Latvian for University Students I, my translation) from 1993 by Aija Priedīte.  My aim is to find out the author’s intention and examine how it is carried out. LÄS MER

  4. 4. Ett läromedel för alla : En kvalitativ läromedelsanalys av hur läromedel i tyska är anpassade för elever med läs-, skriv- och koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Janine Graff; [2021]
    Nyckelord :npf; moderna språk; anpassade läromedel;

    Sammanfattning : The primary purpose of this study is to investigate to what extent teaching materials, more specifically text- and workbooks for beginners in German as a foreign language in Swedish schools are adapted to the needs of pupils with reading-, writing- and concentration difficulties. In order to accomplish this, five text- and workbooks are qualitatively analysed with a checklist formulated and described in a report from The National Agency for Special Needs Education and Schools, SPSM. LÄS MER

  5. 5. Förekomsten av historia i Moderna språk: en jämförande analys ur ett bildningsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

    Författare :Viktor Wahlström; [2020]
    Nyckelord :Moderna språk; historia; läromedel; läroböcker; bildning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Många läroböcker i Moderna språk innehåller stora delar historia, vilket tycks svara mot en idé om att eleverna ska lära sig om t.ex. Frankrikes historia när de studerar franska, trots att ingenting sägs om detta i Skolverkets läroplan. LÄS MER