Sökning: "läromedel kristianstad"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden läromedel kristianstad.

  1. 1. Digitala verktyg i skolan : faktorer som inverkar på lärares användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tobias Roth; Anton Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :Digital kompetens; Digitala verktyg; Digitalisering; Sociokulturella teorin; Svenska;

    Sammanfattning : I dagens skola är digitala verktyg såsom datorer ett allt vanligare inslag i svenskundervisningen. En positiv inställning till digitala verktyg kan leda till en större användning av dem vilket i sin tur kan leda till ett ökat lärande. LÄS MER

  2. 2. Syntetisk och analytisk läsinlärningsmetod för elever med lässvårigheter

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Petersson; Marie Österberg; [2019]
    Nyckelord :Läsinlärnings- och läsutvecklingstraditioner; Syntetisk metod; Analytisk metod; Läsinlärning; Läsutveckling; Lässvårigheter; Undervisningsmaterial; Kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att mot bakgrund av forskning om läsinlärnings- och läsutvecklingsmetoder belysa vilka olika val av läsundervisningsmetoder ett urval pedagoger gör med hänsyn till elever med läsinlärnings- och läsutvecklingssvårigheter. I studien fokuseras läsinlärnings- och läsutvecklingstraditionerna syntetisk och analytisk metod. LÄS MER

  3. 3. Inlästa läromedel i undervisningen : lärares förhållningssätt och val kring inläsningstjänster

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emma Andersson; Julia Karlsson; [2019]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; inlästa läromedel; kritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare kritiskt förhåller sig till inlästa läromedel samt vilka medvetna val kring inlästa läromedel lärare gör. Vi har valt att göra semistrukturerade intervjuer för att samla in data som vi sedan med hjälp av tidigare forskning har analyserat ur ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Språkligt tillgänglig undervisning för alla : Att undanröja hinder och utveckla möjligheter i lärmiljön

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Dzenita Ibrahimi; Karabegovic Sanela; [2019]
    Nyckelord :Lärmiljö; relationellt perspektiv; sociokulturellt förhållningssätt; språkutveckling; språklig sårbarhet;

    Sammanfattning : Lärandemålen i skolan är idag formulerade på ett sätt som gör att de språkliga kraven är väldigt höga. För elever i språklig sårbarhet uppstår utmaningarna i mötet mellan de språkliga förutsättningarna och de språkliga kraven. Om de inte får möjlighet att delta kommunikativt, ökar risken för att de inte utvecklas optimalt. LÄS MER

  5. 5. Estetiska lärprocesser i engelskundervisning 1-3 : ur ett pedagogperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Rebecka Fridenholm; Alicia Lund; [2019]
    Nyckelord :English teaching grade 1 - 3; aesthetics; aesthetic learning; non-aesthetic learning; varied learning; aesthetic forms of expression; Engelskundervisning årskurs 1 - 3; estetik; estetiskt lärande; icke-estetiskt lärande; varierat lärande; estetiska uttrycksformer;

    Sammanfattning : Studien handlar om estetiska lärprocesser i ämnet engelska. Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse för hur pedagoger i årskurs 1 - 3 arbetar med estetiska uttrycksformer i engelskundervisning och hur de kombinerar det med icke-estetiskt lärande. LÄS MER