Sökning: "läromedel literacy"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden läromedel literacy.

  1. 1. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecca Wallin; Linus Röthenbacher; [2024]
    Nyckelord :Digital competence; literacy; social media; didactics; art education; Digital kompetens; litteracitet; sociala medier; didaktik; bild;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER

  2. 2. Semiotiska modaliteter i engelskundervisning : en analys av lärare och läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Isak Hagestad; [2024]
    Nyckelord :Social semiotik; multimodalitet; läromedel; undervisning; kvalitativ undersökning; think-aloud-method; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : The following study aims to examine how multimodal texts are used in English as a foreign language education in a Swedish school. It explores both how multimodal texts occur in learning materials as well as how teachers could use these learning materials when teaching their pupils. LÄS MER

  3. 3. Teknikundervisningens bild av internet som system : Tematisk analys av läromedel för gymnasiekursen Teknik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Magnus Hagström; [2023]
    Nyckelord :internet; teaching technology; technology didactics; technological literacy; textbook analysis; curriculum emphasis; educational focus; systems language; companion meanings.; internet; teknikundervisning; teknikdidaktik; läromedelsanalys; bildningsemfaser; bildningsfokus; systemspråk; följemeningar.;

    Sammanfattning : Teknik är nära sammanflätad med människan och internet med sin kraftfulla infrastruktur påverkar oss dagligen. Trots detta reflekterar vi sällan över det och beskriver systemet vagt och med grova förenklingar. LÄS MER

  4. 4. Gymnasieelevers upplevelser av digitala läromedel i svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Malvina Lundborg; Joona Wäfors; [2023]
    Nyckelord :digital literacy; students experiences; digital teaching materials; Swedish language education; upper secondary school;

    Sammanfattning : The Swedish upper secondary school is becoming more digitalized, and the use of digital teaching materials is being questioned and debated by many, including the Swedish school minister. Therefore, with this study, we aim to investigate how upper secondary students experience the use of digital teaching materials in the subject of Swedish. LÄS MER

  5. 5. Uppgiftstyper i läromedel i svenska för årskurs 3

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Katja Hvenmark-Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Learning Materials; Textbook; Workbook; Swedish; Literacy; grade 3; Task Types; High Literacy; Reading; Writing; Läromedel; svenskämnet; litteracitet; årskurs 3; uppgiftstyper; uppgiftskultur; High Literacy; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate task types in learning materials for Swedish in school year 3. The research questions are: 1. Which types of assignments for reading and writing tasks are included in the learning materials? 2. What are the purposes of the reading and writing tasks in the learning materials? 3. LÄS MER