Sökning: "läromedel mål"

Visar resultat 31 - 35 av 170 uppsatser innehållade orden läromedel mål.

  1. 31. KAN RECEPTEN LÄSAS OCH TOLKAS AV ALLA ELEVER? : Observationsstudie inom hem- och konsumentkunskap

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Madeleine Rönnholm; Patricia Schooner; [2021]
    Nyckelord :Reading difficulties; recepies; dyslexia; Swedish as a second language; language disorder; Lässvårighet; recept; dyslexi; svenska som andraspråk; språkstörning;

    Sammanfattning : Bakgrund Elever med lässvårigheter har rätt till en anpassad läromiljö för att utvecklas utifrån egna förutsättningar, så att de kan nå sina mål i alla ämnen. Läroboken Hem- och konsumentkunskap åk 7-9, finns som inläst material men eftersom det är svårt att ha en dator i ett kök, ber oftast elever med lässvårighet en klasskamrat att läsa upp receptet. LÄS MER

  2. 32. Att främja begreppslig förståelse inom matematik med hjälp av Mentimeter : Hur en Mentimeter-modul kan designas utifrån didaktiska principer och möjliggöra ett formativt arbetssätt inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Hallin; Andreas Tuomiluoma; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; Mathematical concepts; Conceptual understanding; Mentimeter; Design-based research; Formativt arbetssätt; Matematiska begrepp; Begreppslig förståelse; Mentimeter; Designbaserad forskning;

    Sammanfattning : Undervisning och lärande är grundbultar i ett modernt demokratiskt samhälle. Dessa aktiviteter sker i stor utsträckning av lärare vilka bär ansvaret för att utbilda framtidens generationer. LÄS MER

  3. 33. Du får inte vara med! : En intersektionell analys av skönlitterära utdrag i läromedel inom svenskämnet för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fredrik Karlsson; Matilda Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Subjektsposition; modelläsare; modellärare; värdegrund; läromedel; skönlitteratur; intersektionalitet; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att utläsa i vilken mån värdegrunden genomsyrar läromedlen i Svenska 1 på gymnasiet i deras skönlitterära utdrag i arbetet med dessa. Vidare har studien som syfte att se vilka grupper som gestaltas i de skönlitterära utdragen och vem den tänkta modelläsaren och modelläraren för de analyserade läromedlen är. LÄS MER

  4. 34. Jämställdhet i film som läromedel : En studie om genus i historieämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Henrik Berntsson; Jimmy Bäcklin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt ett antal filmatiserade läromedel i historia ur ett jämställdhetsperspektiv. Resultatet visar att män dominerar inom alla de tematiska kategorier som vi har undersökt och att kvinnor är underrepresenterade i filmerna. LÄS MER

  5. 35. Problemlösningsuppgifter – räcker de till? : En läromedelsanalys som fokuserar på problemlösning och dess betydelse för elever i årskurs 3.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Katarina Svärd; Elin Jonasson; [2021]
    Nyckelord :Grundskola; kunskapskrav; läromedel; läromedelsanalys; matematik; matematikuppgifter; problemlösning;

    Sammanfattning : Forskare anser att problemlösning är en av de viktigaste kunskaperna att ha med sig genom livet. Inom området för problemlösning i matematik är målsättningen att eleverna uppnår de mål och kunskapskrav som finns beskrivna i läroplanen. LÄS MER