Sökning: "läromedel moderna språk"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden läromedel moderna språk.

  1. 1. Språksyn i läromedel för spanska årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Woodward Anna; [2024]
    Nyckelord :Communicative Language Teaching; Gemensam europeisk referensram för språk; kommunikativ kompetens; kontinuum; kursplaner; lärandeaktiviteter; läromedel; moderna språk; spanska; språkinlärning; Task-Based Language Teaching;

    Sammanfattning :   Denna studie undersöker genom en kvalitativ innehållsanalys språksynen i två förlagsproducerade läromedel för spanska i årskurs 9, Colores 9 och Gracias 9. Kursplanen för moderna språk i grundskolan har en uttalad funktionell och handlingsorienterad språksyn som utgår från den Gemensamma europeiska referensramen för språk (GERS). LÄS MER

  2. 2. ¡Que lo pases bien! En komparativ innehållsanalys : Konjunktiv och dess användning i läromedel för spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Aleksandar Medak; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; konjunktiv i spanska; kvalitativ text- och innehållsanalys; komparativ innehållsanalys; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att ta reda på hur konjunktiv ur ett komparativt och innehållsligt perspektiv beskrivs och behandlas i två läroböcker samt två grammatikböcker i spanska för gymnasieskolan och vuxenutbildning. Ytterligare ett syfte är att klargöra hur det som står i läroplanen för Moderna språk 4 relateras till de utvalda delar i dessa läroböcker och grammatikböcker. LÄS MER

  3. 3. Sångtextens outnyttjade potential i läroböcker i spanska : En analys av läromedel för undervisning i spanska, Moderna språk 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marcelina Maria Dudys; [2023]
    Nyckelord :sång; musik; spanskundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study explores the use of song lyrics in three high school level educational textbooks for teaching Spanish in the course Modern languages 3. The topic is investigated by asking questions on how song lyrics are used in the textbooks, to what extent they are used and what students are expected to do and learn from the song lyrics. LÄS MER

  4. 4. El componente cultural en los manuales de español/LE Cultura española e hispanoamericana

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Pablo Ibarra; [2022-01-27]
    Nyckelord :Spanska; Alegría 4; Caminando 4; Excelente 4; Vistas 4; Kultur med versaler 2021 Sverige Läromedel; Kvantitativ metod;

    Sammanfattning : Kultur i spanska läromedel steg 4 i Sverige samt didaktiska hjälpmedel En analys av representation av kultur med versaler i spanskamerikanska länder och Spanien samt didaktiska hjälpmedel för att applicera med kulturen i undervisningen. Författare: Pablo Ibarra I undervisningen i moderna språk studeras spanska med teman som handlar om kultur. LÄS MER

  5. 5. En fenomenografisk studie om högstadielärares erfarenheter och upplevelser med användning av pronomenet hen i klassrumsinteraktion : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Charbel Rafhael Aphram; [2021]
    Nyckelord :gender; they; non-binary; binary; tradition; education; kön; hen; icke-binär; binär; tradition; utbildning;

    Sammanfattning : This study aims to examine high school teachers experiences with non-binary students in different aspects of social and cultural factors. The use of the pronoun they will have a central role in terms of how teachers perceive its signification and function in everyday meetings with non-binary students. LÄS MER