Sökning: "läromedel modersmål"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden läromedel modersmål.

  1. 1. MODERSMÅLSUNDERVISNING I GRUNDSKOLAN ur ett lärar- och elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Flor Huamantumba; [2020-01-08]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; attityder till modersmål; arbetssätt i modersmålsundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras praxis för modersmålsundervisning i grundskolan. Studiens syfte är att undersöka hur modersmålsundervisningen genomförs i grundskolan, sett från elev- respek-tive lärarperspektiv. LÄS MER

  2. 2. Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Asmaa Alfajad; [2020]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen; Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen;

    Sammanfattning : I klassrummet möter modersmålslärarna olika elever med olika nivåer och det kan var en utmaning för modersmålslärare. Studiens syfte är att undersöka vilka strategier modersmålsläraren använder i undervisningen för att lära eleverna att skriva olika typer av texter och vilka utmaningar modersmålsläraren upplever i sitt arbete med genrepedagogik. LÄS MER

  3. 3. Svårigheter kring modersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Nesreen Elayyan; [2020]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; svårigheter i modersmålsundervisning och ramfaktorer.;

    Sammanfattning : I arbetet belyser jag svårigheter som elever och läraren stöter på under modersmålsundervisningen samt vilka brister som kan uppstå i utvecklandet av denna undervisning. Jag tar även upp vad som kan förbättras i modersmålsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Use of digital tools in mother tongue language teaching From the mother tongue teacher's perspective

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Azal Redhaa; Jathal Asmael; [2020]
    Nyckelord :digitala verktyg; IKT; Modersmål; SAMR-modell;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med studien är att undersöka hur modersmålslärarna använder sig utav digitala verktyg i undervisningen, samt att ta reda på fördelarna och nackdelarna med användning av digitala verktyg som läromedel i modersmålsundervisningen. Studien bygger på en kvalitativ undersökning, där sex modersmålslärare intervjuades och sex lektionsobservationer genomfördes. LÄS MER

  5. 5. Läromedel i modersmål arabiska ur lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Maha Walid Rasheed Madi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den studie är att undersöka vilket läromedel lärarna använder för att uppnå de mål som står i Skolverkets läroplan, till exempel utveckling i läs- och skrivförmågan hos eleverna i modersmålsundervisning på arabiska. Jag vill också undersöka hur lärarna upplever tillgängligheten till det skriftliga samt digitala läromedlet. LÄS MER