Sökning: "läromedel pettersson"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden läromedel pettersson.

  1. 1. I vilken kontext? : En innehållsanalys av läromedlet Kontext: svenska 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Pettersson; Jakob Lagerberg; [2021]
    Nyckelord :Hermeneutik; läromedelsanalys; diskursanalys; kursplan; läroplan; Kontext; svenska 1; likvär-dighet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att se skillnader och likheter mellan tre olika versioner av läromedlet Kontext Svenska 1. De tre olika läromedelsversionerna är anpassade till olika gymnasieprogram, en för Barn- och Fritidsprogrammet, en för Bygg- och anläggningsprogrammet och en för alla program. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare med ABC-klubbens böcker? : En studie om lärarnas arbete kring ABC-klubbens böcker med hänsyn till mångfald och familjekonstellationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Pettersson; Fidélia Sengulane-Linnman; [2021]
    Nyckelord :ABC-klubben; arbetssätt; familj; familjekonstellationer; mångfald; normer;

    Sammanfattning : Vår studie handlade om lärarens arbetssätt med ABC-klubbens läromedel. Vårt syfte var att ta reda på hur lärare arbetar med läromedlet, hur lärare tar sig an en klass som har mångfald och vad eleverna säger om böckerna. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur som läromedel? -En kvalitativ studie om varför lärare väljer att använda sig av skönlitteratur i de samhällsorienterande ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Malin Pettersson; Sofia Rennerfelt; [2020]
    Nyckelord :Skönlitteratur; undervisning; språkutveckling; kunskapsutveckling; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur och varför skönlitteratur kan användas i de samhällsorienterande ämnena. Undersökningen behandlar olika böcker som kan användas kopplat till kursplanen i SO, hur skönlitteratur tillämpas i undervisningen, varför skönlitteratur fungerar eller inte fungerar och vilka svårigheter det kan finnas med ett arbete kring skönlitteratur. LÄS MER

  4. 4. NO-undervisning baserat på beprövad erfarenhet : En kvalitativ studie om huruvida lärare inom naturorienterande ämnen ( NO-ämnen) planerar och genomför sin undervisning med hjälp av  beprövad erfarenhet  för att förbättra resultaten och öka intresset för ämnet, i årskurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Pettersson; Joumana Suljanovic; [2020]
    Nyckelord :proven experience; teacher s perspective; interview study; teaching general science; beprövad erfarenhet; lärares perspektiv; intervjustudie; NO-undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som undervisar i naturorienterande ämnen (NO-ämnen) använder beprövad erfarenhet i sin NO-undervisningen utifrån lärarnas perspektiv. Hurt de uppfattar begreppet beprövad erfarenhet gällande undervisning, vilka begränsningar och möjligheter de anser finns gällande att genomföra undervisning med beprövad erfarenhet. LÄS MER

  5. 5. Svenskämnets styvbarn? : En kvalitativ intervjustudie om nordiska språk i svenskämnet på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Sofie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :grannspråkskompetens; grannspråksundervisning; Gy 2011; gymnasiet; lärar¬attityder; nordiska språk i skolan; språken i Norden; Svenska 2; svensklärare; svenskämnet;

    Sammanfattning : I följande studie undersöks svensklärares arbete med och inställning till grannspråks­under­visning i gymnasieskolan utifrån ett didaktiskt perspektiv. Flera tidigare undersökningar pekar på problem såsom att lärare uppskattar sin grannspråks­kompetens som låg och nedprioriterar momentet. LÄS MER