Sökning: "läromedel pixel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läromedel pixel.

  1. 1. Negativa tal i årskurs 3 : Förkunskaper och utveckling av lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Lehtikangas; Mathilda Sandqvist; [2021]
    Nyckelord :negativa tal; läromedel; läromedelsanalys; förkunskaper; abstrakt tänkande; variationsteori; variationsmönster; generalisering; kontrast; lärandeobjekt; kritiska aspekter; assimilation; ackommodation; tallinje; termometer; minusgrader; plusgrader; lågstadiet; minustecken; att förstå är att upptäcka.;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys som syftar till att synliggöra hur negativa tal presenteras i läromedel, riktat till årskurs, 3 utifrån möjligheter till utveckling av lärande. Därtill syftar studien till att redogöra till vilken utsträckning elever ges förkunskaper inför introduktionen av negativa tal utifrån läromedel riktat till tidigare årskurser. LÄS MER

  2. 2. Intersemiotiska relationer inom multiplikationsuppgifter : En läromedelsgranskning av två läromedel anpassade för årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nina Lundh; Nellie Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läromedelsgranskning; semiotisk resurs; multiplikation; multiplikativt tänkande; additivt tänkande; multimodalitet; multimodal analys; teckenvärldar; intersemiotisk relation; socialsemiotisk teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur två semiotiska resurser, det vill säga läromedlen Prima Matematik 3B samt Pixel Matematik 3B, presenterar olika multiplikationsuppgifter och vilka dess tillhörande teckenvärldar är. Vidare ämnar studien undersöka om dessa teckenvärldar, såsom exempelvis text och bild, anses samspela med varandra och således om intersemiotiska relationer kan påträffas i uppgifterna. LÄS MER

  3. 3. Vems är vardagen i problemlösningen? : En analys av vardagsanknytning i problemlösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nikita Berner; Anna Karin Eliasson; [2020]
    Nyckelord :Matematikdidaktik; problemlösning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Matematik är ett av grundskolans med läromedelsbundna ämnen och då bör det ställas höga krav på att böckerna representerar samma innehåll som kursplanen för ämnet uttrycker. I problemlösnings-avsnittet av kursplanen för matematik finns det två punkter som beskriver det centrala innehållet i problemlösning för årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En analys av lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Eriksson; Angelica Sjulander; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; matematik; lärarhandledningar; grundskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien hade till syfte att analysera lärarhandledningar i matematik för att se  huruvida de stödjer lärare med förslag på aktiviteter som främjar fysisk aktivitet i undervisningen. Tolv utvalda lärarhandledningar har analyserats med hälp av ett analysverktyg som utgick från Alan J. Bishops sex fundamentala matematikaktiviteter. LÄS MER

  5. 5. Historiska talsystem i matematikböcker : En läromedelsanalys av utmaningar och möjligheter med uppgifter om historiska talsystem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johan Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Läroböcker; Uppgifter; Utmaningar; Förmågor; Matematik; Talsystem;

    Sammanfattning : Historiska talsystem är sedan den nya läroplanen trädde i kraft 2011 en del av kursplanen i matematik. Det betyder i sin tur att läromedel som har för avsikt att spegla kursplanen i matematik säkerligen kommer ha uppgifter relaterade till exempelvis det babyloniska talsystemet eller det egyptiska talsystemet för att nämna ett par. LÄS MER