Sökning: "läromedel queer"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden läromedel queer.

  1. 1. Representationen av HBTQ personer i läromedel : En kritisk innehållsanalys av läromedel inom religionskunskapsämnet gällande HBTQ inkluderande innehåll

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Alexander Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Religion; textbooks; queer; queer education; normcritical and education.; Religion; läromedel; queer; utbildning; normkritik.;

    Sammanfattning : This paper´s main purpose was to analyse textbooks used in religious studies in Sweden in upper secondary education to see how LGBTQ persons and information about norm breaking sexual identities is emphasized in these textbooks. To obtain that information a context analysis was used and five books were used during this specific analysis. LÄS MER

  2. 2. Sexualkunskapsnorm(h)en : En läromedelsstudie ur queerfeministiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Amanda Ramevik; [2022]
    Nyckelord :analysis of teaching materials; sexuality coexistence; and relationships; biology didactics; läromedelsanalys; sexualitet samlevnad och relationer; biologididaktik;

    Sammanfattning : Till hösten 2022 börjar nya läroplaner gälla i den svenska skolan. För gymnasieskolan gäller en av ändringarna hur kunskapsområdet som nu benämns sexualitet, samlevnad och relationer, förkortat SeSaR, ska behandlas. LÄS MER

  3. 3. Grundlärares och läromedels påverkan i det heteronormativa klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Shamoun Patricia; Nathalee Wilund; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normkritik; läromedelsval; heteronorm; queer; grundlärare; årskurs F-9;

    Sammanfattning : Denna studie har behandlat lärares val av läromedel när det kommer till normkritiskt tänkande kring heteronormen. Syftet med studien har varit att undersöka hur lärare inom grundskolan arbetar normkritiskt kring heteronormen genom valet av läromedel och dess användning. LÄS MER

  4. 4. "Bögen är stum" : En diskursanalys av två läromedel i SFI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jim Lee Prankster Sjöblom; [2022]
    Nyckelord :LGBTQ ; the heteronorm; heteronormativity; queer theory; discourse analysis; sexuality; HBTQ ; heteronormen; heteronormativitet; queerteori; diskursanalys; sexualitet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the representation of heteronormative, versus non-heteronormative, social actors in teaching materials for SFI (Swedish for immigrants). The intention is to bring an eventual heteronorm to light in these teaching materials. LÄS MER

  5. 5. Genus, familjekonstellation ochsexuell läggning i läromedel församhällskunskap årskurs 4–6 : En kvalitativ innehållsanalys där läromedels uppvisande avheteronormativitet undersöks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Österberg; [2021]
    Nyckelord :Social studies; Study material analysis; Gender; Family constellation; Sexual orientation; Heteronormativity; Queer; Upper primary school; Samhällskunskap; Läromedelsanalys; Genus; Familjekonstellation; Sexuell läggning; Heteronormen; Queer och Grundskolan.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate the meaning of a heteronormative in schoolenvironments. The purpose is also to investigate whether the examined curriculum materialsin social studies for grades 4–6 display a heteronormative and how different types of gender,family constellations and sexual orientation are displayed in curriculum materials in socialstudies for that age group. LÄS MER