Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Digital kompetens i grundskolans läromedel : En läromedelanalys av två läromedels introduktion av digital kompetens gentemot reviderad läroplan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Skolverket har från och med 2017 gjort digital kompetens till en obligatorisk del av grundskolan. I denna studie observeras vilka uppgifter och ändringar två läromedel har tillämpat med avseende på digital kompetens i matematikämnet. LÄS MER
2. Analys av allsidiga antologier : En komparativ studie av fyra litteraturantologier för gymnasieutbildningen i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : För den som undervisar i litteratur i dagens skola kan det vara en stor utmaning att välja vilka texter eleverna ska arbeta med, med tanke på alla skönlitterära verk som finns att ta del av. Till lärarens hjälp finns det flera olika läromedel som denne kan använda sig av, b.la. litteraturantologier. LÄS MER
3. En hybrid lärares bekännelser: Transkulturella ämnen på kommunal vuxenutbildning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Invandring sätter krav på utbildningsanordnare och lärare att arbeta kulturmedvetet. Med hjälp av transkulturella ämnen kan undervisning lyftas ovan kulturella gränser. LÄS MER
4. Livsfrågor i religionskunskap : En läromedelanalys om livsfrågor i religionskunskap i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this thesis was to study life questions (livsfrågor) in teaching materials in religious education in high school accordance to the curriculum before Lgy 11 and after. Also, what possibilities teaching materials gives teachers to teach about life questions. LÄS MER
5. Läromedelanalys i ämnet matematik : Med fokus på hur olika läromedel presenterar begreppet subtraktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of the study is to gain knowledge about how teaching materials in the subject mathematics present the concept of subtraction linked to forms of representation and patterns of variation. The chosen method for the study is a qualitative study method and is based on a content analysis of selected teaching materials. LÄS MER