Sökning: "läromedelanalys"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet läromedelanalys.

  1. 6. Utveckling av läsförståelse hos andraspråkselever : En läromedelanalys av två läromedel i svenska som andraspråk

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Vasiliki Vagia; [2019]
    Nyckelord :läroböcker; schemateori; genre; bilder; autentiska texter;

    Sammanfattning : : Denna studie har som syfte att öka kunskapen om läromedel i svenska som andraspråk i årskurs 3 och undersöker vilka möjligheter andraspråkslever erbjuds för att utveckla sin läsförståelse. Läsförståelsen påverkas av olika faktorer såsom ordförråd, läsförståelsestrategier, kunskap om olika textgenrer, bilder som illustrerar texterna samt huruvida texterna är autentiska eller icke autentiska. LÄS MER

  2. 7. En jämlik utbildning? : En läromedelsanalys av hur etiken framställs i olika läroböcker inom religionskunskap 1

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnéa Pettersson; Jakob Lagerberg; [2019]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religion; etik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Sedan 1991 sker inte längre någon statlig kontroll av läroböcker som publiceras. Istället granskas läromedel på initiativ av olika organisationer eller inom lärarutbildningen. Rutiner kring läromedelsgranskning av yrkesaktiva lärare är näst intill icke-existerande för att tiden inte prioriteras för en läromedelsgranskning. LÄS MER

  3. 8. Läromedelsanalys gällande textbaserade uppgifter i matematik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Filip Björkqvist; [2018]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Variationsteorin; kritiska aspekter; textbaserade matematikuppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utveckla en kunskap om vilket innehåll olika läromedel kan ha gällande textbaserade uppgifter i ämnet matematik. Arbetet är baserat på en läromedelanalys på två olika läromedel i årskurs tre som har analyserats och granskats. LÄS MER

  4. 9. Geografi är det roligaste ämnet i skolan : Vad eleverna från årskurs 7 och 9 har för attityd till geografi som skolämne

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Olga Renler; [2016]
    Nyckelord :Lgr11; läromedelanalys; hållbar utveckling; attityder; geografi; didaktik; läroplan; kursplan; Skolverket; elever; lärare; pedagoger;

    Sammanfattning : En uppsats med tre olika studier. En större studie kring elevernas attityd till skolämnet geografi. Den andra studien är en undersökning bland skolans geografilärare. Undersökningen gjordes för att reda på vad lärarna anser att deras elever har för attityder till skolgeografi. LÄS MER

  5. 10. Nationell kultur och identitet i en lärobok i arabiska

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Amar Tamim; [2009]
    Nyckelord :Identitet; arabisk kultur; läromedelanalys;

    Sammanfattning : Läroböcker som används i undervisningen i arabiska som modersmål importeras från arabiska länder, bland annat Syrien, Libanon och Jordanien. På grund av stora skillnader mellan utbildningar och undervisningsmetoderna i arabiska skolor och i svenska skolor vill jag genom min uppsats undersöka och analysera en av dessa böcker som används i undervisningen här i Sverige. LÄS MER