Sökning: "läromedelsanalys av geografi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys av geografi.

  1. 1. Digitalt eller analogt? : Läromedelsanalys av analoga och digitala läromedel i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Anton Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; Geografididaktik; läromedelsanalys; digitala läromedel;

    Sammanfattning : Syftet med har varit att undersöka skillnader och likheter mellan digitala och analoga läromedel från högstadiet inom ämnet geografi. För avgränsandet av syftet så har teoretiska ramverk och begrepp valts ut för att specificera undersökningen, främst selektiva traditioner och multimodal kommunikation har använts för detta ändamål. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sabina Hedhag; [2021]
    Nyckelord :equality; gender; geography; education; jämställdhet; genus; geografi; undervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER

  3. 3. Läskulturer i geografiämnet : - En studie av vilka läsförmågor som tränas genom arbete med elevuppgifter i två geografiläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; grundskola åk 4-6; läsförståelse; läskulturer; lässtrategier;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskrivs en kvalitativ undersökning av två läromedel i geografi. Läromedlen har undersökt utifrån vilka lässtrategier som tränas genom arbete med elev­uppgifterna. Uppgifterna placeras i en av de tre läskulturerna centripetalläsande, alltså uppgifter som rör texten i sig. LÄS MER

  4. 4. De samhällsorienterande ämnena : En studie av de fyra separata ämnenas utrymme och hur de kommer till uttryck i läroböcker för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; Maria Borgström; [2017]
    Nyckelord :Samhällsorienterande ämnen; SO; blockämne; ämnesmarkörer; läroplansförenlighet; horisontellt; vertikalt; årskurs 1-3; läromedelsanalys; geografi; historia; religionskunskap; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Läromedelsgranskingen som förr var obligatorisk är nu helt avskaffad och lärare får inta rollen som läromedelsgranskare själva. Tiden som lärare lägger på granskning av läroböcker är dock relativt begränsad. Därför kan läromedelsanalyser av aktuella läroböcker bidra till att lärare får insikt i vad böckerna har att erbjuda. LÄS MER

  5. 5. Lärobokens roll i geografiämnet : Läromedelsanalys av tre arbetsböcker i geografi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lammin Jallow; [2017]
    Nyckelord :Reviderad taxonomi; formativ bedömning; geografi; samstämmighet; validitet;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the relationship between three workbooks and the curriculum in geography subject aimed towards the years 4-6. This is made through answering three separate questions: -          What knowledge and subject skills are portrayed in three workbooks? -          What knowledge and subject skills are portrayed in the geography curriculums purpose? -          How does the content of the books relate to the curriculum? Using Bloom’s revised taxonomy, the task questions expressed in the workbooks are sorted into one of six different types of subject skills, and one of four types of knowledge. LÄS MER