Sökning: "läromedelsanalys engelska"

Visar resultat 11 - 15 av 37 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys engelska.

  1. 11. Film i gymnasieskolans svenskämne. En jämförande studie för läsåren 18/19 och 19/20

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Rikard Sjögren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Då det i ämnesplanen till gymnasieskolans svenskämne tydligt uttrycks att film är ett innehåll som ska bearbetas på olika sätt, är syftet med föreliggande studie att bidra med kunskap om de filmer som gymnasieskolans svensklärare använder i sin undervisning. Materialet i studien utgörs av enkätsvar från 826 verksamma gymnasiesvensklärare som svarar på vilka filmer de använt i sin undervisning läsåren 18/19 och 19/20, samt en läromedelsanalys där förekomsten av film analyseras kvantitativt i de 35 läromedel som lärarna i högst utsträckning svarar att de använder i sin undervisning. LÄS MER

  2. 12. Bilders syfte i tryckta engelskläromedel : En läromedelsanalys om hur bild och text samspelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexander Alfredsson; Alexandra Lindqwist Hajgato; [2020]
    Nyckelord :Semiotik; Bildstöd; Engelska; Läromedel; Läromedelsanalys.;

    Sammanfattning : I Sverige existerar en läromedelsstyrd engelskundervisning, där eleverna i de flesta klassrum sitter och arbetar med läroboken. Varken skolor eller lärare gör någon granskning av de läromedel som används och det sker inte längre någon statlig granskning heller. LÄS MER

  3. 13. What’s the question? : En innehållsanalys av frågor som relateras till texter i läromedel för engelska i årskurs 7-9

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Skoog; [2019]
    Nyckelord :läromedel; läromedelsfrågor; engelskundervisning; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Lärobokstexter är vanligt förekommande i engelskundervisningen, där läromedlen ofta innefattas som vägledning och struktur för läraren och eleverna. Enligt tidigare forskning kan de frågor som relateras till läromedelstexterna ses som en form av stöttning där eleverna genom dem kan främja sin läsförståelse och språkutveckling. LÄS MER

  4. 14. Vem är mannen i läroboken? : En analys med fokus på män i Svenska som andraspråk 1 och Engelska 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Viktor Staflund; [2019]
    Nyckelord :maskulinitet; läromedel; genus; svenska som andraspråk; läromedelsanalys; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : This study investigates how men are portrayed in two different textbooks designed for courses in English 5 and Swedish as a second langue 1 at Swedish upper secondary school level. By examining which type of character traits male characters display in mentioned textbooks the goal was to decide whether main characters of the male sex are portrayed as gender stereotypical or not. LÄS MER

  5. 15. Genusanalys av en lärobok i ämnet engelska

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Johnsson; Emelie Nilsson; [2019]
    Nyckelord :läromedelsanalys; engelska; heterosexuell norm; kön; stereotyper;

    Sammanfattning : Inledning Skolans uppgift är inte endast att lära ut ämneskunskaper utan att ge elever den kunskap de behöver för att bli goda demokratiska samhällsmedborgare. Av egen erfarenhet samt från resultat av studier som genomförts vet vi att läroböcker används i stor utsträckning i undervisningen. LÄS MER