Sökning: "läromedelsanalys kritisk diskursanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys kritisk diskursanalys.

  1. 1. Englishes och kulturell representation i en EFL-lärobok

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Leila Chaar; [2023]
    Nyckelord :Content Analysis; Critical Discourse Analysis CDA ; Cultural Representation; Discourse Analysis; EFL; ELF; English language; Englishes; ESL; Mixed Methodology; Qualitative analysis; Quantitative analysis; Textbook Analysis; Diskursanalys; EFL; ELF; Engelska språket; Englishes; ESL; Innehållsanalys; Kritisk diskursanalys CDA ; Kvalitativ metod; Kvantitativ metod; Kulturell representation; Läromedelsanalys; Mixad metod;

    Sammanfattning : I syfte att undersöka föreställningar om det engelska språket och kulturer i läroboken Solid Gold 1 genomfördes en innehållsanalys med mixad metod bestående av kvantitativ och kvalitativ analys. Teorier och begrepp ur diskursanalys och kritisk diskursanalys (CDA) användes som tolkningsverktyg i den kvalitativa analysen. LÄS MER

  2. 2. Läromedelsanalys : En studie om hur migration framställs i läromedel för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Oliver Viktorsson; [2023]
    Nyckelord :Migration; migrationspolitik; kritisk diskursanalys; läromedelsanalys; etnocentrism; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This essay has studied how migration is presented in textbooks in social science at high school. The purpose of this work has been to investigate how migration as a theme is presented in the textbooks. The essay will focus on identifying and analyzing different discourses about migration. LÄS MER

  3. 3. Läromedel för kursen Engelska 5 : En jämförande studie av läromedelsförlags kunskaps- och prestationsförväntningar på elever inom yrkesförberedande program respektive högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hannah Jonsson; Ebba Langsmo; [2023]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; Läromedelsanalys; Vokabulär; Textmängd;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine whether two prominent publishing houses, which create teaching material for the course English 5, have preconceived ideas and assumptions regarding pupils within vocational programs or programs that prepare students for further studies. We examined two sets of textbooks (one for vocational programs and one for higher education preparatory programs) from two different publishing houses and their marketing of these online. LÄS MER

  4. 4. Läromedel i Engelska : En läromedelsanalys ur ett genusperspektiv för ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carl Nylander; Moa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Engelskämnet; läromedel; värdegrund; genus; makthierarki;

    Sammanfattning : Läromedel används i hög grad i svenska skolor och kan ha ett innehåll som inte stämmer överens med Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmets (Skolverket, 2022) värdegrund och lärare är de som i praktiken granskar läromedel. Detta gör att lärare behöver värdera om ett läromedel är lämpligt för den undervisning de vill bedriva. LÄS MER

  5. 5. Den latinamerikanska (under)representationen : En multimodal textanalys av svenskt läromedel för spanskspråkig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Hanna Sellgren; [2023]
    Nyckelord :MCDA; multimodal critical discourse analysis; textbook analysis; social semiotics; Latin America; representation; presence; equality; Spanish teaching; MCDA; multimodal kritisk diskursanalys; läromedelsanalys; socialsemiotik; Latinamerika; representation; förekomst; jämlikhet; spanskundervisning; ADM; análisis del discurso multimodal; análisis de manuales; semiótica social; América Latina; representación; presencia; igualdad; enseñanza de español;

    Sammanfattning : This study aims to investigate the representation of Latin America in verbal and visual text in Swedish textbooks for Spanish teaching. More specifically, this analysis examines how much of the text is represented by Latin American people in comparison to European people, how Latin Americans are represented and how large the prevalence of each form of representation is, as well as which verbal and visual patterns are present in the textbooks. LÄS MER