Sökning: "läromedelsanalys naturvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys naturvetenskap.

  1. 11. Textbaserade uppgifter och deras representationsformer.- En läromedelsanalys på två tryckta läroböcker för årskurs nio i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hanna Persson; [2021]
    Nyckelord :textbooks; word problems; representations; Läroböcker; textbaserade uppgifter; representationsformer;

    Sammanfattning : Research shows that pupils experience difficulties with the word problems in their mathematical textbooks. The forms of representations are made visible through the word problems and are vital elements considering the pupils’ understanding of the basic idea of important concepts. LÄS MER

  2. 12. Representationsformer inom linjära funktioner i tre svenska matematikläromedel : -en semiotisk läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Andersson; Johan Nordberg; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskola; linjära funktioner; läroböcker; läromedelsanalys; lärtillfällen; matematik; representationsformer;

    Sammanfattning : Arbetet med olika representationsformer och transformationer mellan dessa har en viktig roll i elevers lärande i matematik och eftersom en stor del av matematikundervisningen i skolan utgår från olika läromedel är det viktigt att som lärare vara medveten om vilka lärtillfällen olika läromedel erbjuder. Syftet med denna läromedelsanalys är därför att ta reda på vilka lärtillfällen olika läromedel erbjuder och hur de skiljer sig åt i representationen av olika representationsformer inom det matematiska området linjära funktioner. LÄS MER

  3. 13. Läromedelsbokens tillämpning i NO-undervisningen för årskurs 1–3 : – en läromedelsanalys samt webbenkät kopplad till läroplanens centrala innehåll för de naturorienterande ämnena i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Sophie Johansson; [2019]
    Nyckelord :centralt innehåll; grundskolan; läromedel; läroplan; naturorienterande ämnen; NO;

    Sammanfattning : I denna undersökning så har en läromedelsanalys samt en enkätundersökning genomförts i syfte om att studera hur väl anknutna läromedelsböcker för de naturorienterande ämnena (NO) är till den svenska läroplanen Lgr11. Två läromedelsböcker har analyserats för att undersöka hur läroplanens centrala innehåll avseende naturorienterande ämnen behandlas och om det finns någonting som har uteslutits. LÄS MER

  4. 14. Språkutvecklande arbetssätt inom de naturorienterande ämnena i åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Ida Viberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Forskare menar att det är viktigt att lärare medvetet arbetar med det naturvetenskapliga språket i de naturorienterande ämnena för att främja elevers inlärning. Syftet med studien var att undersöka hur olika läromedel inom de naturorienterande ämnena är uppbyggda för att främja språkutveckling samt att studera olika sätt att arbeta språkutvecklande. LÄS MER

  5. 15. En läromedelsanalys av ämnesspecifika begrepp inom området elektricitet : En undersökning av tre läroböcker i fysik för årkurserna 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hulya Simsek; [2018]
    Nyckelord :Läromedel; läroböcker; naturvetenskap; fysik och ämnesspecifika begrepp;

    Sammanfattning : Research has shown that science education is highly dependent on the quality of teaching materials. Here science textbooks have a dominant role in Swedish schools. When curriculum determines the content of textbooks, it promotes confidence in both schools and teachers. LÄS MER