Sökning: "läromedelsanalys samhällskunskap"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys samhällskunskap.

  1. 16. Den svenska läroplanen som en kämpande tro? : En analys av läroböcker för samhällskunskap i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Max Larsson; [2022]
    Nyckelord :liberal universalism; läromedelsanalys; andrafiering; samhällsdidaktik; samhällskunskap; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en läromedelsanalys av samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Texten tar avstamp i några teoretiska utgångspunkter: den universalistiska liberalismen är inte värdeneutral och kan stå i konflikt med andra idétraditioner, massutbildningssystemet i västvärlden har varit en viktig komponent för att bygga en nationell identitet och utbildningssystemet konstruerar en samhällsgemenskap med traditioner och normer som riskerar att andrafiera och utöva symboliskt våld mot dem som står utanför normen. LÄS MER

  2. 17. Tala om konflikter : En kvalitativ undersökning av hur läromedel i samhällskunskap med inriktning på gymnasieskolan omskriver konflikter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Aron Berglund; [2022]
    Nyckelord :Conflict; incompatibility; conflict resolution; interstate; intra state; state formation; territory; state; social science; education; upper secondary school; Konflikt; inkompatibilitet; konfliktresolution; mellanstatlig; inbördeskrig; statsbildningskonflikt; territorium; regeringsmakt; samhällskunskap; utbildning; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att undersöka hur konflikter omskrivs i läromedel i samhällskunskap på gymnasieskolan. Via en kvalitativ läromedelsanalys av fyra läroböcker i samhällskunskap med inriktning mot gymnasieskolan undersöks hur konflikter definieras och vad som anses vara den föreliggande orsaken till konflikter utifrån en begreppsapparat taget ur fältet conflict resolution. LÄS MER

  3. 18. Politik & Lag & rätt : En läromedelsanalys av ämnesspecifika begrepp inom ämnet samhällskunskap i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rand Aoussi; [2022]
    Nyckelord :Subject-specific concepts; textbooks; social studies; middle school; Ämnesspecifika begrepp; läroböker; samhällskunskap; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Research has shown the importance of subject-specific concepts for understanding the subject and how textbooks have a decisive role in this. This study aims to investigate and compare the occurrence and use of subject-specific concepts in three textbooks that deal with the subject of social studies for grades 4-6 within chapters Politics & Law and Rights. LÄS MER

  4. 19. Jämställdhet eller ojämställdhet? : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys av gymnasieböcker inom ämnet geografi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Sabina Hedhag; [2021]
    Nyckelord :equality; gender; geography; education; jämställdhet; genus; geografi; undervisning;

    Sammanfattning : Jämställdhet började först dyka upp i läroplanen från 1969 (Wernersson, 2020). I dagens läroplan är jämställdhet något som skolor aktivt ska arbeta med och främja i undervisningen (Skolverket, 2011). Läromedel har enligt Korsell (2007) en tydlighet i vad undervisningen bör innehålla. LÄS MER

  5. 20. Genus, familjekonstellation ochsexuell läggning i läromedel församhällskunskap årskurs 4–6 : En kvalitativ innehållsanalys där läromedels uppvisande avheteronormativitet undersöks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Emma Österberg; [2021]
    Nyckelord :Social studies; Study material analysis; Gender; Family constellation; Sexual orientation; Heteronormativity; Queer; Upper primary school; Samhällskunskap; Läromedelsanalys; Genus; Familjekonstellation; Sexuell läggning; Heteronormen; Queer och Grundskolan.;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to investigate the meaning of a heteronormative in schoolenvironments. The purpose is also to investigate whether the examined curriculum materialsin social studies for grades 4–6 display a heteronormative and how different types of gender,family constellations and sexual orientation are displayed in curriculum materials in socialstudies for that age group. LÄS MER