Sökning: "läromedelsanalys so no"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys so no.

  1. 1. Ämnesspråkens funktionella grammatik : En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Andersson; Wilma Persson; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; systemisk-funktionell grammatik; NO-läromedel; SO-läromedel; ämnesspråk; skolspråk;

    Sammanfattning : Sofia Andersson och Wilma Persson: Ämnesspråkens funktionella grammatik. En läromedelsanalys i ämnena NO och SO för årskurs 6 (2023). Svenska, självständigt arbete i svenska, grundnivå 15 högskolepoäng, inriktning 4–6, hösttermin 2023. Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Sekularisering - en definitionsfråga? : En kvalitativ innehållsanalys av hur läromedel framställer sekularisering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Empirisk-praktiska studier av religion och teologi

    Författare :David Cohen; [2023]
    Nyckelord :sekularisering; religionsundervisning; läromedelsanalys; makronivå; mikronivå; modernisering;

    Sammanfattning : Today Sweden is one of the most secularized countries in the world and almost nowhere do so few believe that traditional religion plays a role in their lives. The purpose of this study is to investigate and analyze how secularization is portrayed in nine selected textbooks intended for middle school education and also to analyze how this result can be understood from two perspectives: secularization and modernization. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling i NO och SO : En jämförelse av tryckta och digitala läromedel med hjälp av tre undervisningstraditioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Byberg; Alina Åstrand; [2021]
    Nyckelord :Den faktabaserade undervisningstraditionen; den normativa undervisningstraditionen; den pluralistiska undervisningstraditionen; hållbar utveckling; läromedel;

    Sammanfattning : Som framtida verksamma lärare har det varit intressant att undersöka hur hållbar utveckling behandlas i tryckta respektive digitala läromedel för SO-, och NO-, ämnen i mellanstadiet. För att ta reda på detta genomförde vi en läromedelsanalys av relevanta läromedel för att ta reda på vad som skiljer sig innehållsmässigt i texten utifrån de tre undervisningstraditionerna för miljö,- och hållbarhetsundervisning samt se hur stor del, procentuellt, hållbar utveckling tog upp utav det totala antalet sidor i diverse läromedel. LÄS MER

  4. 4. Samspel mellan semiotiska modaliteter i SO- och NO-läromedel : En multimodal textanalys av fyra läromedel i NO och SO för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Kleringer Wellander; Felicia Svensson; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Multimodalitet; Semiotiska modaliteter; Naturorienterande ämnen; Samhällsorienterande ämnen; lågstadiet.;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka vilka semiotiska modaliteter som förekom och hur de samspelade i SO- och NO-läromedel för elever i årskurs 1-3, samt om det skiljde sig mellan läromedlen. Utifrån syftet formulerades tre forskningsfrågor, vilka var: Vilka semiotiska modaliteter förekommer i läromedlen? Hur samspelar de semiotiska modaliteterna med varandra? Vilka likheter och skillnader finns mellan läromedlen, med avseende på förekomst av och samspelet mellan semiotiska modaliteter? De teoretiska perspektiv som studien utgick från var det sociosemiotiska perspektivet samt det designteoretiska och multimodala perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanalys : En studie om läromedel i NO för åk 1-3 ur ett andraspråksperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Linnea Ejderlind; Anna Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Second language students; teaching aid analysis; science education; primary school; conceptual understanding; andraspråkselever; läromedelsanalys; naturorienterande ämnen; lågstadiet; begreppsförståelse;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to incrase knowledge about the support available in teaching materials in biology, physics and chemistry for grades 1-3, to strengthen students who have Swedish as a second language. In the Swedish school, there are many students who have a mother tongue other than Swedish. LÄS MER