Sökning: "läromedelsanalys svenska"

Visar resultat 16 - 20 av 279 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys svenska.

  1. 16. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  2. 17. Ideologier, hjärtefrågor och starka väljargrupper : En läromedelsanalys av hur svenska riksdagspartier beskrivs i samhällskunskapsböcker utifrån ett demokratiperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Adam Blidstål; [2023]
    Nyckelord :politiska partier; läromedel; demokrati; demokratiuppdraget; samhällskunskap;

    Sammanfattning : This study focuses on how the Swedish political parties are described in various learning materials in junior high school and high school. The purpose of this study is to examine learning materials in the subject social studies. LÄS MER

  3. 18. Att läsa det levda : En kvalitativ innehållsanalys av levd religion i svenska läroböcker och läroplan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Robin Ahola; [2023]
    Nyckelord :levd religion; läromedelsanalys; läromedelsforskning; religionskunskap; innehållsanalys; läroboksanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to lay a foundation to be able to examine if textbooks can be used to teach about lived religion. The study used a qualitative content analysis to examine whether lived religion could be identified in textbooks, within religious education, for the higher grades of compulsory school and in the curriculum with its commentary notes. LÄS MER

  4. 19. Språklig variation i läromedels blickfång : En läromedelstudie i kursen Svenska 1 kopplad till prestige och makt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Mats Pääkkölä; [2023]
    Nyckelord :språkliga varieteter; läromedelsanalys; innehållsanalys; tematisk analys;

    Sammanfattning : The aim of this study is to analyse the presentation of different kinds of language varieties in four different workbooks used in the course Svenska 1 in upper secondary schools in Sweden. The different language variations and their connections to prestige and power regarding language use were also analysed through a thematic content analysis. LÄS MER

  5. 20. Förkunskaperna krävs! : En multimodal analys ur ett andraspråksperspektiv av två läromedel i ämnet svenska för årskurs 7 - 9

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Saengnet Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråkselev; multimodal; analys; socialsemiotik; kulturella värderingar; förkunskap;

    Sammanfattning : Ämnet svenska som andraspråk är ett ämne vars relevans dikteras av elevernas behov. I detta kvalitativa arbete görs en multimodal läromedelsanalys i syfte att analysera vilka språkliga, innehållsmässiga samt kulturella förkunskaper som krävs av elever som befinner sig på svensklektioner. LÄS MER