Sökning: "läromedelsanalys tyska"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden läromedelsanalys tyska.

  1. 1. Att höra och förstå : En läromedelsanalys av hörförståelseuppgifter i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Lisa Nilsson; [2024]
    Nyckelord :hermeneutics; listening comprehension; exercise types; authenticity; second language learning; L2 learning;

    Sammanfattning : Communication is an integral part of our everyday life. In learning a new a language, there are a series of different skills that need to be mastered by a student to be efficient in the language. One of these skills is listening comprehension. Listening comprehension is the skill that students found the hardest to master and be confident in. LÄS MER

  2. 2. Ett läromedel för alla : En kvalitativ läromedelsanalys av hur läromedel i tyska är anpassade för elever med läs-, skriv- och koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Janine Graff; [2021]
    Nyckelord :npf; moderna språk; anpassade läromedel;

    Sammanfattning : The primary purpose of this study is to investigate to what extent teaching materials, more specifically text- and workbooks for beginners in German as a foreign language in Swedish schools are adapted to the needs of pupils with reading-, writing- and concentration difficulties. In order to accomplish this, five text- and workbooks are qualitatively analysed with a checklist formulated and described in a report from The National Agency for Special Needs Education and Schools, SPSM. LÄS MER

  3. 3. Frankrike, Tyskland och "den andre" : En studie av målspråksländers förekomst och framställning i läroböcker i tyska och i franska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Michelle Meyer; [2013]
    Nyckelord :Moderna språk; läroböcker; textanalys; målspråksländer;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys där syftet är att undersöka vilka målspråksländer som finns representerade och hur de framställs i läroböcker i ämena tyska och franska inom ramen för kursen moderna språk på gymnasiet. Med stöd från tidigare forskning har studien utgått ifrån att Tyskland och Frankrike är centrala i läroböckerna. LÄS MER

  4. 4. Människan, samhället och omvärlden. : En undersökning av ideologireproduktionen i svenska och tyska samhällskunskapsböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Olofsson; [2013]
    Nyckelord :Samhällskunskap; Läromedelsanalys; Ideologianalys; Ideologireproduktion; Sverige och Tyskland.;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks det ideologiska meningserbjudandet inom temat samhällsekonomi i samhällskunskapsböcker för gymnasieskolan. Syftet är att ta reda på om det finns en ideologireproduktion i läromedel och i så fall vilka ideologier som företräds, samt att jämföra dessa perspektiv i en internationell kontext mellan tyska och svenska läroböcker. LÄS MER

  5. 5. Den tyska adjektivböjningen i svenska läromedel - En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Joseph Leist; [2009]
    Nyckelord :adjektivböjning; grammatik; läromedel; språkdidaktik; tyska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om vilka metodiska val läromedel i tyska gör när de behandlar ett särskilt grammatiskt fenomen. Som metod valdes textundersökning där fyra moderna (2000-2005) och ett äldre (1993-1995) svenskt läromedel (ett för högstadiet och fyra för gymnasieskolan) analyserades för de fyra variablerna form, progression, elevtyper och metaspråk. LÄS MER