Sökning: "läromedelsanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet läromedelsanvändning.

  1. 1. F-3 lärares beskrivning av hur de använder två olika läromedel i matematik : En explorativ studie om F-3 lärares tankar om hur de använder Rik matematik och Favorit matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Lucas Westerlund; Jessica Ljungberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; Lärarhandledning; elevbok; läromedelsanvändning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur undervisningen lärare i f-3 beskriver att de genomför, skiljer sig beroende på vilket läromedel de använder. Studiens metod utgår ifrån en kvalitativ ansats med personliga intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Läromedel i matematik  – hjälpmedel eller stjälpmedel? : En litteraturstudie om hur läromedel används i matematikundervisning i Sverige.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Karlsson; Elsa Henning; [2022]
    Nyckelord :läromedel; matematikundervisning; grundskola; Sverige; lärobok;

    Sammanfattning : Läromedel används i stor utsträckning i matematikundervisning i Sverige vilket ställer krav på att lärare är medvetna om hur läromedel används och hur det påverkar elevers kunskapsutveckling. Frågan om läromedelsanvändning aktualiserades ytterligare när regeringen startade en läromedelsutredning 2019. LÄS MER

  3. 3. "Ingen annan yrkesgrupp betalar sin arbetsplats för att kunna utföra sina arbetsuppgifter." : En enkätstudie om läromedelsformer i svenska för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Andersson; Emilia Edström; [2022]
    Nyckelord :Grundskola; enkät; läromedel; ramfaktorteori; lärare.;

    Sammanfattning : Studien behandlar lärares läromedelsanvändning i ämnet svenska. Syftet med studien är att utveckla kunskaper kring läromedelsanvändning samt faktorer som påverkar läraren i valet av läromedelsform i svenska för årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 4. Lärares användande av läromedel i hem- och konsumentkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Sandra Sjöblom; Robin Steinwender; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanvändning; läromedelsuppfattning; ramfaktorteori; läroböcker; recept; lärarkonstruerat; undervisning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  Bakgrund Hem- och konsumentkunskap (HKK) kännetecknas av flera arbetsområden, läromedel används som arbetsredskap och stöd. Definitionen läromedel i denna studie är tryckta läroböcker, digitala alternativ, recept och lärarkonstruerat material. LÄS MER

  5. 5. Läromedelsanvändning inom bildämnet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Forsberg; Evelina Persson; [2022]
    Nyckelord :läromedel; bildundervisning; bildlärare; läromedelsanvändning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker lärares användning av läromedel inom bildämnet. Forskning om läromedelsanvändning i bildundervisning är högst begränsad, vilket i sin tur försvårade genomförandet av kunskapsöversikten. Ett flertal andra länder tycks använda sig av läromedel på statlig nivå mer än vad Sverige gör. LÄS MER