Sökning: "läromedlens"

Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade ordet läromedlens.

  1. 1. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Atefeh Ebrahimnia; Jakob Hvistendahl; [2024]
    Nyckelord :vuxenutbildning; SFI; rasism; rasifiering; diskriminering; normkritisk pedagogik; kritiska vithetsstudier; maktstrukturer; ojämlikhet; representation;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER

  2. 2. Kreativa matematiska resonemang : En kvalitativ textanalys av läromedel för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Samantha Edström; Johan Falck; [2023]
    Nyckelord :imitativt resonemang; matematikuppgifter; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Matematiken är av tradition ett läromedelsbundet ämne och undervisningen sker till stor del genom elevernas enskilda arbete med uppgifter. Vilka kunskaper som eleverna utvecklar kommer därför att ha direkt koppling till läromedlens innehåll och om vissa kunskapsområden får ett begränsat utrymme i dessa så uppstår en risk att relaterade matematiska förmågor inte utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Könsrepresentation i läromedel för sfi : En analys av  läromedel som används i sfi-undervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Viktor Persson; [2023]
    Nyckelord :Representation; kön; läromedelsdialog; svenska för invandrare.;

    Sammanfattning : Läromedel utgör ofta en central del av undervisningen inom svenska för invandrare. Marknaden för dessa läromedel är bred med många aktörer, men saknar granskande organ. Valet av läromedel faller därför på läraren. LÄS MER

  4. 4. Grammatik i traditionens eller framtidens tjänst?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Måns Haraldsson; [2023]
    Nyckelord :Grammatik; traditionell; systemisk-funktionell; läromedel; kvalitativ; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur grammatikmomentet tar sig uttryck i läroböcker för gymnasiet i kurserna svenska 1, 2 och 3. Syftet skulle uppnås genom att undersöka läromedlen med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys, där fokus för analysen låg på att identifiera två olika grammatiska teorier: traditionell grammatik och systemisk-funktionell grammatik. LÄS MER

  5. 5. Digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen : En kvalitativ undersökning om matematiklärares uppfattningar om digitala lärresurser i problemlösningsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Crepulja; Sofia Larsson; [2023]
    Nyckelord :Digital resources; problem-solving; problem-solving teaching; teacher’s digital competence; TPACK-framework; primary school teachers 4-6; Digitala lärresurser; problemlösning; problemlösningsundervisning; lärares digitala kompetens; TPACK- ramverket; grundskollärare 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur matematiklärare beskriver digitala lärresursers användbarhet i sin problemlösningsundervisning. För att undersöka detta har flera kvalitativa semistrukturerade intervjuer genomförts. LÄS MER