Sökning: "läroplan 94 gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden läroplan 94 gymnasiet.

  1. 1. Nyreligiösa rörelser, ett andligt smörgåsbord? : En kvalitativ textanalys av sex läroböcker i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Göransson; Anton Amundsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Läroböcker är en central del i skolans utbildning och är den dominerande kunskapskällan i undervisningen. Det framkommer även att lärarna lämnar ett stort förtroende till läroboksproducenterna. Problematiken är att det numera inte finns en statlig nämnd som granskar och tillhandahåller listor över godkända läroböcker. LÄS MER

  2. 2. Jämställdhet i det fördolda? : En feministisk pragmatisk diskursanalys av Lgy 70,Lpf 94 och Gy 2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johannes Ankarbranth; [2015]
    Nyckelord :Diskurs; Jämställdhet; Genusmönster; Feminism; Läroplan; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att studera hur begreppet jämställdhet och dess diskurs i gymnasieskolan har förändrats i läroplanerna. Undersökningen går igenom Lgy 70, Lpf 94 och Gy 2011 och även de propositioner som ligger till grund av läroplanerna och analyserar dem utifrån ett feministiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Elevers rätt : Elevinflytandets utveckling i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Aid Ohran; [2014]
    Nyckelord :Diskurs; Lgy 70; Lpf 94; Gy11; Läroplan; Gymnasiet; Elevinflytande; Demokratitolkning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examinehowdemocracy andstudent participation hasbeen developed inthethree curricula for upper secondary school. To find this out, I have used the following questions:•Howare the conceptsof democracy and student participationformulated in the various curricula Lgy70, Lpf94 and Gy11? •What changes with regard to these formulations have been made between the curricula Lgy70, Lpf94 and Gy11?The essay is written so that I have interpreted my empirical material to make a discourse analysis in which I analysethe three curricula of upper secondaryschool with the intention to highlight how the ideal of student participation was supposed to look like. LÄS MER

  4. 4. Frågan om den samhällsnyttiga medborgaren : En analys av diskursen i utredningarna som föregick Lgy 70 och Lpf 94

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Jonas Nilsson; Tommy Regin; [2014]
    Nyckelord :Discourse; Lgy 70; Lpf 94; Curriculum; Swedish upper secondary school; What’s the problem represented to be?-approach; View of humans; View of knowledge.; Diskurs; Lgy 70; Lpf 94; Läroplan; Gymnasiet; What s the problem represented to be?-approach; Människosyn; Kunskapssyn;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftade till att undersöka skolpolitiken som låg till grund för Lgy 70 och Lpf 94. Specifikt fokus låg på att i utredningsmaterialet undersöka politikens styrande effekter genom att utifrån argumenten blottlägga dess människo- och kunskapssyn. LÄS MER

  5. 5. Från Lpf 94 till Gy11 : En studie om implementeringen av en ny läroplan i idrott och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Kristoffer Nilsson; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstrakt      Syftet med föreliggande undersökning är att mot bakgrund av tidigare forskning inom området, bidra med ytterligare förståelse för hur övergången mellan kursplaner kan upplevas av yrkesverksamma lärare och vilka praktiska konsekvenser det fått för undervisningen och genom detta försöka ge svar på studiens tre frågeställningar. Vad finns det för likheter/skillnader mellan kursplanerna Lpf 94 och Gy 11 när det gäller idrott och hälsa på gymnasiet? Har övergången till nya kursplanen förändrat synsättet på idrottsämnet utifrån lärarnas perspektiv? Hur har implementeringen av den nya kursplanen fungerat och hur har idrottsundervisningen i teori och praktik påverkats? De kvalitativa intervjuerna genomfördes med fem idrottslärare som alla hade erfarenhet av undervisning utifrån båda kursplanerna. LÄS MER