Sökning: "läroplan analys lgr 11 matematik"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden läroplan analys lgr 11 matematik.

  1. 1. Svårigheter inom addition av bråk - En läromedelsgranskning av kritiska aspekter för elevers lärande i årskurs 6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Agnes Kilman; Linus Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Bråk; addition av bråk; läromedel; variationsteori; kritisk aspekt; representationsformer. ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur två olika läromedel hanterar kritiska aspekter vid förståelsen för addition av bråk med hjälp av olika matematiska representationsformer.  Urvalet av läromedel var strategiskt explorativt och subjektivt för att öka läromedels relevans för studien. LÄS MER

  2. 2. Matteläxan ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers uppfattning av matteläxan

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Pernilla Hallberg; [2017]
    Nyckelord :homework; math homework; mathematics; purpose; student perspective; läxa; matteläxa; matematik; syfte; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Läxor är en del av undervisningen i många skolor idag. Det finns många tankar om hur läxan ska vara utformad och i vilket syfte eleverna ska ges läxa. I vår läroplan, Lgr 11 (Skolverket, 2011), finns dock inget skrivet om läxor. Syftet med min studie är att ta reda på hur matteläxan uppfattas ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  3. 3. Följer matematikboken för årskurs 3 kursplanen? : En studie av det centrala innehållets representation i arbetsböcker för matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Nyman; Dennis Pousette; [2017]
    Nyckelord :matematik; läroplan; innehållsanalys; komparativ analys; grundskolan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka om och i vilken utsträckning införandet av Lgr 11 har förändrat kunskapsinnehållet i matematik från Lpo 94 och om det går att spåra denna förändring i arbetsböckerna som används i matematikundervisningen. De frågor som ställdes för att svara på syftet var hur ämnesinnehållet i kursplanen för matematik förändrats från Lpo 94 till Lgr 11, hur ämnesinnehållet i arbetsböcker för matematik i årskurs 3 förändrats från Lpo 94 till Lgr 11 samt hur och i vilken utsträckning den aktuella läroplanen tar sig uttryck i arbetsböcker för matematik. LÄS MER

  4. 4. Perspektivet på problemlösning i matematik enligt den aktuella läroplanen Lgr 11

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Saleha Ahmadi; [2013]
    Nyckelord :Elevens lärande; Karaktären hos skolmatematikens uppgifter; Lärarens roll; Läroplan;

    Sammanfattning : Studiens ursprungliga och övergripande syfte var att ge uppslag till diskussion rörande förändringar och utvecklingar av undervisning i matematik i problemlösning. Wynd-hamn, Riesbeck & Schoultz, (2000) redovisade i sin analys hur problemlösning besk-revs i olika officiella dokument så som läroplaner. Wyndhamn et al. LÄS MER