Sökning: "läroplan analys matematik"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden läroplan analys matematik.
1. En didaktisk analys av förskolans matematikundervisning : Förskollärares förhållningssätt, metoder och matematiskt innehåll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Barns tidiga möte med matematiken är viktig för deras framtida lärande och för att klara sig i samhället. Förskolans läroplan skriver hur barnen ska få möjlighet att använda sig av matematiken och vilket matematiskt innehåll som barnen ska möta. Hur förskollärare ska undervisa i matematik är dock en tolknings och kompetensfråga. LÄS MER
2. Elevernas motivation till det moderniserade klassrummet : En kvantitativ studie om elevers motivation till digitala matematikspel i matematikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Samhället blir alltmer digitaliserat och i och med det blir det mer angeläget att använda digitala verktyg i undervisningen. Tidigare studier visar även på att digitala verktyg i undervisningen kan öka elevers motivation och enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet ska elever ges tillfällen för att använda digitala verktyg i undervisningen. LÄS MER
3. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?
Master-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER
4. Att arbeta med klockan i årskurs 1 : En analys av läromedel i matematik och av lärares erfarenheter kring undervisningen om klockan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lågstadielärare arbetar med klockan samt hur läromedel i matematik behandlar klockan i årskurs 1. För att undersöka detta intervjuades lågstadielärare om deras arbete och en innehållsanalys av läromedel i matematik genomfördes. LÄS MER
5. Svårigheter inom addition av bråk - En läromedelsgranskning av kritiska aspekter för elevers lärande i årskurs 6
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur två olika läromedel hanterar kritiska aspekter vid förståelsen för addition av bråk med hjälp av olika matematiska representationsformer. Urvalet av läromedel var strategiskt explorativt och subjektivt för att öka läromedels relevans för studien. LÄS MER